PvdA en ChristenUnie slaan handen ineen tegen wachtlijst loverboyslachtoffers

DSCN1758donderdag 11 juni 2015 13:13

Fier Fryslân heeft zo snel mogelijk hulp nodig om de wachtlijst voor slachtoffers van loverboys weg te werken. Voor PvdA en ChristenUnie is het onacceptabel dat de slachtoffers, meestal meisjes, door het uitblijven van hulp, opnieuw terecht komen in gedwongen prostitutie. Na overleg met Linda Terpstra van Fier Fryslân, stellen de partijen voor om eenmalig 665.000 euro beschikbaar te stellen voor een structurele oplossing.

Hulp nodig

'Als je het doet moet je het goed doen,' benadrukt Hetty Janssen (PvdA). 'We hebben altijd gezegd dat we zouden ingrijpen als er knelpunten zijn. Dit is een super knelpunt. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat deze jongeren opnieuw in de problemen raken. Ze verdienen onze steun.' Dit wordt beaamd door Ynze de Boer (ChristenUnie). 'Deze groep slachtoffers heeft acuut hulp nodig. Ze komen uit gevaarlijke situaties en moeten zo snel mogelijk een veilige plek vinden.'

Geld geen issue

Zowel de ChristenUnie als de PvdA hebben bij de overdracht van de jeugdzorg aan gemeenten gepleit voor het instellen van een knelpuntenpot. 'Onze partijen hebben beide klip en klaar uitgesproken dat decentralisatie er niet toe mag leiden dat jongeren buiten de boot vallen,' aldus De Boer. 'En het geld dat nodig is voor dit probleem is slechts een klein deel van de vier miljoen euro die voor 2015 beschikbaar is voor knelpunten in de jeugdzorg,' vult Janssen aan.

Gezinshuizen

Een groot deel van de hulp die Fier Fryslân biedt is ambulant. De jongeren komen voor een behandeling naar Fier maar wonen er niet. Een deel van de jongeren is gebaat bij een plek in speciale gezinshuizen. Ze kunnen niet meer thuis wonen, maar een pleeggezin is niet voorhanden. 'Door gezinshuizen kunnen wonen en behandeling op elkaar worden afgestemd,' verklaart Janssen. ChristenUnie en PvdA willen de realisatie van deze huizen voor het komende jaar financieel steunen. Daarna moeten gemeenten het verder oppakken. De Boer: 'Fryslân heeft de opvang van zwaar getraumatiseerde kinderen en jongeren afgebouwd, maar nu blijkt dat er wel degelijk behoefte is.'

Archief > 2015