Coalitieakkoord is flets en mist financiële onderbouwing

DSC_0004 KPwoensdag 20 mei 2015 17:11

Het coalitieakkoord van de nieuwe coalitie van Fryslân kost veel geld en toont weinig ambitie. Er wordt de komende vier jaar ongeveer € 350 miljoen uitgegeven, terwijl aan inkomsten in ieder geval € 80 miljoen minder binnenkomt door verlaging van wegenbelasting. Komende coalities zullen daardoor veel minder geld overhouden voor investeringen dan tot nu toe het geval is. De ChristenUnie maakt zich daar zorgen over. 'Het is niet de bedoeling dat geld verbrast wordt,' zei fractievoorzitter Anja Haga.

De ChristenUnie vroeg tijdens de discussie over het coalitieakkoord op woensdag 20 mei meermalen om een financiële onderbouwing van het coalitieakkoord. Volgens CDA-voorman Sander de Rouwe is die er wel, maar nog niet beschikbaar. Ook bij herhaaldelijk aandringen op het vrijgeven van de cijfers, gaf De Rouwe niet thuis. 'Dat geeft weinig vertrouwen,' zei Haga.

De ChristenUnie is blij dat de coalitie aan de slag wil met een OV-trajectkaart voor het noorden. 'We pleiten daar al lange tijd voor en hebben dat zelf als onderwerp aangedragen voor het coalitieprogramma. We zijn blij dat we dat terugzien.' Ook tevreden is de ChristenUnie over de duurzaamheidsambitie van de coalitie. 'Er wordt vastgehouden aan 2050 als jaar dat Fryslân onafhankelijk moet zijn van fossiele brandstof. Die ambitie hebben de Staten uitgesproken op voorstel van de ChristenUnie. We zijn blij dat ook de nieuwe coalitie dit onderschrijft.'

De ChristenUnie is benieuwd naar het Uitvoeringsprogramma van het coalitieprogramma. 'Daarin worden mooie woorden omgezet in concrete plannen en acties.'

De ChristenUnie is verbaast over het weinig sociale karakter van het coalitieakkoord. Zo wordt alleen Zorgbelang genoemd als maatschappelijke organisatie die blijvend kan rekenen op steun van de Provincie. Het antidiscriminatiebureau Tûmba wordt niet genoemd. 'En dat terwijl gemeenten al hebben aangegeven geen budget te hebben voor het werk van het antidicriminatiebureau. Dat gaat dus verdwijnen,' vreest de ChristenUnie. 'We hadden meer verwacht van een coalitie waarvan de SP deel uitmaakt. Dat geldt ook voor het Armoedefonds, waarvan we op basis van eerdere uitspraken hadden gehoopt. Er is wel een Kansenfonds, maar daarvan kon de coalitie ons nog niet zeggen hoe dat eruit gaat zien.'

02.b-Coalitieakkoord 2015 NL2,4 MBapplication/pdfdownload