Overheid moet in actie komen voor verzakkende woningen Grou

onbewoonbaar verklaarde woning2vrijdag 08 mei 2015 13:22

De woningen aan de Noorderdwarsstraat in Grou zijn zo ernstig aan het verzakken dat een aantal woningen als onbewoonbaar is verklaard. De ChristenUnie vindt dat alle overheidslagen nu in actie moeten komen. Op korte termijn moet er een gezamenlijk maatwerkplan liggen om de bewoners te helpen. De ChristenUnie vraagt aan Gedeputeerde Staten van Fryslân in hoeverre er bereidheid is daaraan mee te werken.

De ChristenUnie is geschokt door de toestand van de woningen in Grou. ‘We prijzen de woningbouwvereniging Elkien die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid goed oppakt door niet alleen te kijken naar de constructieve veiligheid van de negen eigen woningen, maar ook naar die van de elf in particulier bezit,' zegt Wiebo de Vries van de ChristenUnie. ‘We vinden dat de overheden diezelfde houding moeten aannemen. Hier moet wat gebeuren.'

De ChristenUnie vraagt aan GS welke mogelijkheden die hebben om in actie te komen en hoe de provincie tot nu toe betrokken is geweest. Ook wil de fractie van GS weten welke middelen de provincie kan aanwenden om de eigenaren van de woningen te helpen.

De oorzaak van de woningverzakking ligt zeer waarschijnlijk in de peilverlaging van het grondwater. Daardoor zijn de houten funderingen boven water gekomen waardoor ze zijn verrot. Er loopt nog een onderzoek hiernaar. ‘Woningeigenaren hebben een eigen verantwoordelijkheid als het gaat om onderhoud van de woningen. Maar dit gaat die onderhoudsplicht te boven. Hier kunnen de eigenaren niets aan doen. De overheid heeft deze peilverlagingen in gang gezet. Die heeft wat ons betreft dan ook een taak en verantwoordelijkheid bij het vergoeden of herstellen van de schade,' aldus De Vries.

TitelBestandsgrootteMIME-type
SV08052015 ernstige verzakking woningen grou36,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2015