Studenten aan de slag met Holwerd aan Zee

holwerd aan zeemaandag 20 april 2015 16:42

Studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en een aantal buitenlandse studenten hebben zich in groepen van drie gebogen over de inrichting van het gebied in en rondom Holwerd. Een jury beoordeelde de ontwerpen die de studenten vrijdag 17 april presenteerden. Anja Haga maakte deel uit van de jury.

De studenten hebben diverse achtergronden en komen uit Finland, Rusland en Leeuwarden. Samen kregen ze de opdracht te werken aan een ontwerp voor Holwerd dat rekening houdt met een open verbinding met de Waddenzee.  De inrichting moet de economische positie van Holwerd versterken, evenals de omgeving. Bij de inrichting spelen waterhuishouding, stedenbouw, architectuur, ecologie, duurzaamheid en sociale gemeenschap een grote rol.

Uit de verschillende ontwerpen koos de jury er een. 'Het is heel leuk om te zien hoe open-minded studenten met zo'n project omgaan. Ze denken niet in bedreigingen, maar zien steeds kansen. Dat is mooi. Want wil Holwerd aan Zee een succes worden, dan moeten we focussen op kansen,' zegt Haga. De jury bestond verder uit Arjen Berkhuysen, diecteur van de Waddenvereniging, Albert van der Ploeg, wethouder Dongeradeel en Klaas Deen, bestuurssecretaris van de Waddenacademie.

Archief > 2015