CU ziet hobbels voor nieuwe coalitie in Fryslân

anja voor provinciehuis bewerkt 1dinsdag 07 april 2015 20:45

De ChristenUnie is teleurgesteld dat de coalitie in de Staten van Fryslân zonder de ChristenUnie wordt gevormd. Maar er is grote tevredenheid over het proces zoals dat nu toe is verlopen. Dat zei Anja Haga dinsdagavond tijdens het afsluitende debat over de informatieronde. 'Die was transparant en goed,' zei ze. De komende weken zullen CDA, VVD, FNP en SP samen werken aan een coalitieakkoord. De ChristenUnie ziet nog wel een aantal struikelblokken op het pad daarheen.

Anja Haga aarzelde niet een aantal van deze hobbels te noemen. Zo liggen de meningen over het sociale gezicht van Fryslân mijlenver uit elkaar. SP wil ondermeer een armoedefonds en blijvende Provinciale steun voor belangenbehartiging in de zorg en het anti-discriminatiebureau. Punten waarvoor de ChristenUnie zich in het verleden steeds sterk heeft gemaakt. De VVD is daar uitgesproken op tegen. Als het gaat om landbouw dan is de insteek van VVD en CDA wezenlijk anders dan van SP. Ook over de provinciale inzet voor fijnmazig openbaar vervoer op het platteland zijn de meningen van de vier partijen sterk verdeeld. 'Het maakt het een heel spannend proces wat we met aandacht zullen volgen.'

De ChristenUnie zal ook kritisch kijken hoe de duurzame ambitie om in 2050 fossielvrij te zijn, in reële plannen wordt omgezet. 'De SP heeft in de verkiezingen steeds gepleit voor fossielvrij in 2030. Dat is inmiddels opgeschoven. We weten dat de andere partijen in de voorgenomen coalitie minder enthousiast zijn om maatregelen nemen die Fryslân in 2050 fossielvrij laten zijn. Aan SP de taak om dit in het coalitieakkoord te borgen.'

De partijen weigerden tijdens het debat in te gaan op de vragen van de ChristenUnie. Wel zeiden ze te zullen komen met een akkoord wat op deze vragen antwoord zal geven.

Archief > 2015