Carla Dik (CU) draait gaskraan dicht in Fryslân

Carla Dik-Faber Foto Ruben Timmanvrijdag 13 maart 2015 09:13

De ChristenUnie wil geen nieuwe boringen naar gas in Fryslân. Het roer moet radicaal om ten gunste van duurzame energie. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber komt zaterdag dat standpunt van ChristenUnie Fryslân onderstrepen door symbolisch de gaskraan in Fryslân dicht te draaien. Ze doet dat in Leeuwarden, Sneek, Heerenveen en Drachten.

Fryslân wil in 2050 helemaal zijn overgestapt op het gebruik van duurzame energie. Fossiele energie wordt dan niet meer gebruikt in Fryslân. Maar om die ambitie te realiseren moeten er ferme keuzes gemaakt worden. ‘Zoals het nu gaat, komen we er niet. Het roer moet radicaal om. Zon, water, aardwarmte en wind moeten we volop benutten om die ambitie te realiseren,’ zegt Anja Haga. ‘We willen daar als ChristenUnie best in voorop gaan. Nieuwe boringen naar gas passen op geen enkele manier bij de ambitie van Fryslân. Integendeel, zou ik zeggen.’

De ChristenUnie formuleerde in 2013 de ambitie ‘Fryslân fossielvrij in 2050’. De Staten van Fryslân namen dat over.

Nu in Groningen de gaskraan wordt afgeknepen, lijkt het erop dat die in Fryslân verder wordt open gedraaid. Onlangs werden plannen bekend gemaakt om op vier locaties naar gas te boren. Een daarvan is in Oppenhuizen, onder de rook van Sneek. Verder zijn er plannen om te boren onder en nabij Terschelling en in noordoost Fryslân.

Carla Dik is woordvoerder op het gebied van (duurzame) energie voor de ChristenUnie in de Tweede Kamer. Ze zet zich in om de gaswinning in Groningen terug te schroeven ten gunste van het bewonersbelang. Onlangs stelde ze kritische vragen aan de minister over de plannen voor gaswinning bij Terschelling en Oppenhuizen.

Archief > 2015