Gert Jan Segers (CU) bij Walk for Freedom

Prostitutie-leeuwarden-7782dinsdag 17 februari 2015 11:37

Zaterdag 21 februari wordt in het centrum van Leeuwarden een stille optocht gehouden als protest tegen onrecht in de prostitutie. Met deze tocht vraagt initiatiefneemster Tineke vd Vaart aandacht voor de meisjes en vrouwen die onvrijwillig en soms illegaal in de prostitutie terecht zijn gekomen. Tweede-Kamerlid Gert Jan Segers van de ChristenUnie loopt ook mee met deze Walk for Freedom.

De ChristenUnie maakt zich sterk voor een wereld zonder mensenhandel. Ook in Fryslân. ‘Want ook hier in onze eigen hoofdstad werken meisjes en vrouwen onvrijwillig en soms illegaal in de prostitutie,' zegt Anja Haga, fractievoorzitter van ChristenUnie Fryslân. De deelnemers aan de protestmars lopen vanaf half drie in een lang lint achter elkaar aan, allemaal in hetzelfde shirt. Zoals meisjes en vrouwen wanneer ze worden opgesteld om gekeurd te worden door mensenhandelaren.

Gert Jan Segers heeft in de Tweede Kamer meermalen aangedrongen op strengere wetgeving als het gaat om prostitutie en mensenhandel. ‘Het tast mensen in hun diepste wezen aan en het beschadigt hen. Zo mogen we niet met mensen omgaan. Mensen zijn waardevol, allereerst in de ogen van God. Wij geloven dat we onze naaste moeten liefhebben. Daarom willen we voor hen in de bres staan,’ zegt hij.

Volgens de ChristenUnie heeft de provincie een regierol voor gemeenten. ‘Dat voorkomen wordt dat mensenhandel van de ene naar de andere gemeente verschuift als de regels worden aangescherpt,' zegt Haga.

Segers zal ook het woord voeren tijdens een korte onderbreking van de mars. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden opent de Walk for Freedom. De mars wordt georganiseerd door Tineke van der Vaart die haar ook inzet voor de A21 Campaign, een brede christelijk organisatie die zich inzet tegen mensenhandel.

Dinsdagavond 17 februari is de ChristenUnie ook aanwezig bij een gespreksavond over het thema Mensenhandel, in de Theaterzaal van ROC de Friese Poort in Sneek.

www.walkforfreedom.nl

Archief > 2015