Eerlijke verdeling lusten en lasten windenergie

windmolen kleindonderdag 04 december 2014 14:00

'De ChristenUnie gaat voor een fossielvrije samenleving in 2050. Wij geloven dat we van God de opdracht hebben gekregen de Schepping te beheren en dat we dat zo zorgvuldig mogelijk moeten doen. Dat betekent dat we ons uiterste best doen om energie te besparen en duurzame energie te produceren, zodat de we de aarde goed nalaten voor de generaties na ons. Zolang er nog niet voldoende alternatieven zijn, is windenergie een onderdeel van de duurzame energieproductie.'

Aldus Anja Haga tijdens de commissievergadering over windenergie van woensdag 3 december. In deze vergadering spraken de verschillende politieke partijen met elkaar over het voorstel van het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân. Het voorstel van het college bestaat uit een windpark van 350 MegaWatt in het IJsselmeer, een park van 36 MegaWatt bij de kop van de Afsluitdijk en twee reservelocaties bij Heerenveen.

Beschamend
Wat de ChristenUnie betreft heeft het college veel te lang getreuzeld in het winddossier. Haga: 'Het college en de coalitiepartijen hebben het voor elkaar gekregen om heel Fryslân overhoop te halen, ruzies te veroorzaken tussen buren en families, en dan met een voorstel te komen wat er 3,5 jaar geleden ook al lag. Beschamend.' De ChristenUnie beseft dat windenergie tot discussie leidt in de samenleving. Niet iedereen is blij met uitzicht op windmolens. 'Welk besluit we ook nemen, in het IJsselmeer, op de Afsluitdijk of op het vaste land, er zullen altijd mensen teleurgesteld zijn', aldus Haga. 'Ook als het lastig is, moet de politiek een besluit durven nemen, en het niet, weer, uitstellen tot na de verkiezingen. Onduidelijkheid zorgt voor spanning bij de mensen, er moeten knopen worden doorgehakt.'

Eerlijke verdeling
De ChristenUnie pleit voor een eerlijke verdeling van de lusten en lasten. Dat betekent dat de voorkeur van de ChristenUnie uitgaat naar een spreiding van windmolens in het water en op het land. Concreet gaat de ChristenUnie voor 250 MW in het IJsselmeer en de A-lijst van Fryslan Foar de Wyn (FFDW), onder de voorwaarden die FFDW heeft geformuleerd over sanering, participatie, compensatie en een uitvoeringsorganisatie. De ChristenUnie vindt dat molens geplaatst moeten worden op basis van een tijdelijke vergunning van 20 jaar, waarna een evaluatie moet plaatsvinden of de vergunning wel of niet verlengd kan worden. Molens moeten geplaatst worden langs industriegebieden of infrastructurele werken (zoals bijvoorbeeld een spoorlijn).

Afsluitdijk
De Afsluitdijk zou wat de ChristenUnie betreft een optie kunnen zijn, als hier de tijd voor is. En dat is de vraag. Voor 1 januari moeten de Friese Staten namelijk aangeven welke ruimte ze planologisch wil reserveren voor windmolens. Doet ze dat niet dan zal het Rijk de regie overnemen en een groot Windpark (350-400 MW) in het IJsselmeer plaatsen. De plannen voor windmolens op of langs de Afsluitdijk zijn dusdanig onrijp dat er niet planologisch ruimte kan worden gereserveerd. De vraag is of minister Kamp uitstel wil geven. Op dit moment lijkt dit niet zo te zijn.

Op 17 december besluiten de Friese Staten over de windplannen voor Fryslân.

Archief > 2014