CU: Houdt bureaukosten Waddenfonds laag

waddenzee_08_0woensdag 28 mei 2014 17:11

De ChristenUnie wil de uitvoeringskosten van het Waddenfonds zo laag mogelijk houden. Daarom heeft de fractie samen met de VVD tijdens de Statenvergadering van 28 mei een amendement ingediend om de bureaukosten maximaal 4 procent te laten zijn van het totale bedrag. De Staten stemden in meerderheid in met het voorstel van de ChristenUnie.

Het Waddenfonds is bedoeld om de economie en de ecologie van de Wadden te versterken. Noord-Holland, Fryslân en Groningen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het fonds. Het gaat daarbij om aanzienlijke bedragen. Zo was in 2014 een bedrag van ruim 38 miljoen beschikbaar. In 2015 wordt het fonds gevuld met nog eens 41 miljoen. Tot 2026 ligt jaarlijks 26 miljoen op de plank om te investeren in het Waddengebied.

Volgens de gedeputeerde zou een maximering van de bureaukosten voor uitvoering van het Waddenfonds op 4 procent de organisatie mogelijk in problemen brengen. Zowel de ChristenUnie als de VVD vonden de onderbouwing daarvoor echter veel te smal. "In de afgelopen jaren lagen de uitvoeringskosten onder de vier procent. Er is geen reden om aan te nemen dat die kosten nu veel hoger worden", zei Wiebo de Vries. De Staten waren het hier in meerderheid mee eens.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2014 05-21 Amendement Waddenfonds percentagedef50,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014