Inzet ChristenUnie voor kleine scholen succesvol

Schooltasjes-kapstok-APR_5192zaterdag 01 februari 2014 09:50

Vandaag is bekend geworden dat mede dankzij de langdurige inzet van de ChristenUnie kleine scholen gered zijn.

De ChristenUnie heeft, samen met de SGP, in de Tweede Kamer geregeld dat de kleinescholentoeslag blijft bestaan. De provinciale Statenfractie van de ChristenUnie Fryslân heeft mede bijgedragen aan dit mooie resultaat. In maart vorig jaar hield de ChristenUnie Fryslân een hoorzitting over de toekomst van de kleine scholen in Jirnsum. Daar bleek dat de zorg over kleine scholen breed gedragen werd in Fryslân.

De ChristenUnie had grote zorgen over een advies van de Onderwijsraad om kleine scholen binnen vijf jaar massaal te laten sluiten. Meer dan 2300 scholen hebben minder dan 145 leerlingen en ontvangen kleinescholentoeslag. De kabinetsplannen zorgden ervoor dat deze scholen in grote financiële problemen zouden komen en gedwongen fusies zouden moeten aangaan. Er is ook vanuit Fryslân druk uitgeoefend op het Kabinet tegen deze plannen.

Lobbywerk

In verschillende Friese gemeenten is naar aanleiding van het advies van de Onderwijsraad gesproken over de toekomt van scholen op het platteland.  ChristenUnie-fracties zorgden ervoor dat vanuit de gemeente een brief werd gestuurd   naar de Tweede Kamer met aanbevelingen voor behoud van kleine scholen. Ook de resultaten van de hoorzitting werd onder de aandacht gebracht van de Tweede Kamerfracties en de Staatssecretaris.

Door het behoud van de kleinescholentoeslag blijven scholen met minder dan 145 leerlingen een financiële tegemoetkoming ontvangen. Mocht een schoolbestuur desondanks een vestiging vrijwillig sluiten, dan blijft de toeslag beschikbaar voor samenwerking in de regio. Fractievoorzitter Anja Haga: “Het is belangrijk dat goed functionerende kleine scholen gewoon in stand kunnen blijven. Tegelijkertijd is het belangrijk dat er goed basisonderwijs dichtbij huis blijft bestaan. Voor ouders moet het mogelijk blijven om te kunnen kiezen, bijvoorbeeld tussen een openbare of christelijke school in de buurt.”

Archief > 2014