Gedeputeerde zal Vitens om uitleg vragen over Israël besluit

vitenswoensdag 22 januari 2014 15:52

Gedeputeerde Jannewietske de Vries van Fryslân zal het waterbedrijf Vitens vragen om opheldering over het voorgenomen besluit de samenwerking met het Israëlisch waterbedrijf Mekorot te beëindigen. De gedeputeerde zei dit naar aanleiding van een motie Vreemd aan de orde van de Dag die de ChristenUnie woensdag 22 januari indiende tijdens de vergadering van Provinciale Staten.

In de motie werd aangedrongen op heroverweging van het besluit van Vitens. CDA, PVV en VVD steunden de motie maar de meerderheid van de Staten wilde niet zo ver gaan.

De ChristenUnie vindt dat Vitens door zich af te wenden van Mekorot zich mengt in het politieke debat rond Israël. Volgens de fractie dient Vitens zich bezig te houden met de publieke zaak en niet met de politieke zaak.

“Voldoende en schoon drinkwater is een eerste levensbehoefte en essentieel voor de volksgezondheid. Dat geldt voor iedereen. Of je nu binnen of buiten de bezette gebieden woont. Het leveren van water door Mekorot staat los van de aanspraak die Israël op die gebieden maakt. De toekomst van de inwoners van de bezette gebieden moet in onderhandelingen worden besproken”, hield Anja Haga de Staten voor.

De Provincie Fryslan heeft 13 % van de aandelen van Vitens, goed voor 55 miljoen euro. Vanwege deze positie is Fryslân voorzitter van de vereniging van aandeelhouders.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2014 22-01 Motie Vreemd ad Orde vd Dag Vitens90,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014