Inspiratiebijeenkomst met Ron van der Spoel

SAM_2841vrijdag 17 januari 2014 14:39

‘Het mag best wat pittiger’, met deze woorden opent dominee Ron van der Spoel de inspiratiebijeenkomst voor ChristenUnie bestuurders op 17 januari in Drachten. Hij spreekt over wat het verschil zou kunnen en moeten zijn tussen christenen en niet-christenen in de media. De ChristenUnie is niet zoet, maar zout.

Als bescheiden christenen maken we te weinig onderscheid tussen media-optreden waar het gaat om jou als persoon of media-optreden waarbij de prachtige boodschap van Christus centraal staat. De persoon doet er wel degelijk toe, maar dan als degene die de boodschap belichaamt en die uitstraalt wat hij of zij gelooft voor de samenleving. Een betrouwbare boodschap, gebracht door een betrouwbaar persoon kan heel pittig zijn. Wees niet bang om je punt te maken en promoot jezelf. Zoek de media pro actief op en maak contact met de journalisten van plaatselijke kranten. Zorg voor een goed netwerk. Wees niet te netjes en steek boven het maaiveld uit. Strijd tegen zonden als middelmatigheid en pessimisme. Geef hoop.

Waarom? God heeft een bedoeling met ons land, onze stad of ons dorp. In Jeremia 29:7 wordt tegen de ballingen gezegd: ‘Bid tot de HEER voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei.’ Als Ron van der Spoel, adjunct-directeur Kerk & Theologie Open Doors, bij de vervolgde Kerk in het buitenland op bezoek gaat, wordt altijd als eerste gevraagd om voor hun dorp en land te bidden. Van Abraham Kuijper hebben we geleerd dat er geen terrein van ons leven is, waarvan Christus niet zegt, het is van Mij.

Laat je niet regeren door de waan van de dag. Je hoeft niet overal wat over te zeggen. Je moet niet in de krant willen komen om in de krant te komen. Het moet wel ergens over gaan, echt hout snijden, want je vertegenwoordigt Christus. Kies speerpunten en maak je die eigen en noem die keer op keer op keer, totdat iedereen weet dat jouw naam bij dat speerpunt hoort. Als insteek kun je een onderwerp kiezen waarover je oprecht (beheerst) boos bent. Toon je bewogen en ben authentiek. Schrijf af en toe een goed opiniestuk en noem je kroonjuwelen. Vertaal de politiek in hapklare brokken en doe vooral die dingen, die bij je passen en doe die goed.

Gebruik twitter en facebook en meng daarbij persoonlijke met politieke zaken, waardoor je laat zien dat je een echt mens bent en dat het leven een eenheid is.

Archief > 2014