Lobby van ChristenUnie voor Rondje Lauwersmeer heeft effect: Rondje Lauwersmeer gaat door

2005_0811DijkPix0005woensdag 06 november 2013 13:29

De ChristenUnie in Fryslân is opgetogen over het feit dat de financiering van het Rondje Lauwersmeer veilig is gesteld. In antwoord op vragen van de ChristenUnie zegt Gedeputeerde Staten toe het ontbrekende budget te halen uit het geld dat dit jaar overblijft op de Provinciale begroting. Een voorstel hiervoor wordt in het voorjaar aan Provinciale Staten voorgelegd.

Al bij de behandeling van de  Kadernota voor de Begroting van 2014 in juni van dit jaar vroeg de ChristenUnie in de Staten van Fryslân aandacht voor het Rondje Lauwersmeer. Dit project dreigde kopje onder te gaan, omdat de gemeenten Dongeradeel en Kollumerland c.a. vanwege hun financiële positie geen bijdrage van elk € 166.000 konden doen. Maar omdat een motie om hiervoor geld te reserveren toen op onvoldoende steun van de Staten kon rekenen, trok de ChristenUnie de motie weer in.

Onlangs stelde de ChristenUnie opnieuw vragen aan GS om een uiterste poging te doen de financiering van het Rondje Lauwersmeer veilig te stellen. “Het past heel goed bij de plannen die Fryslân heeft met het Nationaal Park Lauwersmeer. Dit gebied heeft groeipotentie als het gaat om recreatie en toerisme, maar initiatieven om dit te bevorderen komen slechts mondjesmaat van de grond”, zegt fractievoorzitter Anja Haga. “In dit plan worden fiets-, wandel- en vaarroutes verbeterd en op elkaar aangesloten. Ook worden informatieborden geplaatst die de recreant  wijzen op het unieke van het gebied. Wij vinden dit plan zo mooi dat we ons op alle manieren hebben ingezet om het rond te krijgen. We zijn dan ook heel blij dat dit nu gaat lukken”.

Het Rondje Lauwersmeer wordt gefinancierd door de provincies Groningen, Fryslân en de gemeenten De Marne, Dongeradeel en Kollumerland c.a.. Ook wordt voor € 1,3 miljoen een beroep gedaan op het Waddenfonds. In totaal wordt met het Rondje Lauwersmeer ruim € 3 miljoen extra in het Nationaal Park geïnvesteerd.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over de financiering van het project Rondje om het Lauwersmeer 20131230130,0 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2013