Begroting 2013 kent veel onzekerheden

Euroswoensdag 07 november 2012 19:00

De ChristenUnie is er niet gerust op dat de begroting van de Provincie Fryslân voor de komende jaren gehaald wordt. Diverse ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat de provinciale financiën er anders uit gaan zien dan verwacht. Dat hield fractievoorzitter Anja Haga de Friese Staten voor tijdens de behandeling van de begroting op woensdag 7 november in de Staten.

De uitwerking van de wet HOF (wet Houdbare Overheids Financien waardoor provincies niet meer mogen uitgeven dan aan inkomsten binnenkomt) en het verplichte schatkistbankieren zijn reële bedreigingen. Ook houdt de fractie er rekening mee dat het Rijk een deel van het geld bestemd voor de uitvoering van grote projecten zoals de spoorlijn Heerenveen - Drachten - Groningen, terugvordert nu de plannen zijn afgeblazen.

De ChristenUnie vroeg GS ook om bij de Kadernota 2014 te komen met voorstellen voor de besteding van de extra inkomsten die de provincie krijgt doordat de vrijstelling voor wegenbelasting voor oldtimers wordt afgeschaft. De extra inkomsten worden geraamd op ongeveer 4 miljoen euro per jaar. De Gedeputeerde nam een motie met deze strekking van de ChristenUnie over.

Lees hier de begrotingsbijdrage van Anja Haga

#schepping #sterk #samen