Jong in Friesland geeft onvolledig informatie over abortus

dinsdag 07 maart 2006 20:35

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP is geschrokken van de informatieverstrekking op de site Jong in Friesland. Vooral de informatie met betrekking tot abortus is volgens de fractie onder de maat, eenzijdig en onvolledig. De fractie roept gedeputeerde Ploeg op de inhoud van de site te laten verbeteren.

De fractie van ChristenUnie/SGP zal de gedeputeerde tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 15 maart vragen hoe hij de informatie op de site waardeert. Ook vraagt de fractie of de gedeputeerde opdracht wil geven, de verstrekte informatie voor alle bevolkingsgroepen in Fryslân aanvaardbaar te maken.

De site Jong in Friesland is een provinciaal initiatief dat grotendeels wordt bekostigd met provinciaal geld. De site beoogt informatie te geven aan jongeren over diverse onderwerpen. Ook seksualiteit hoort daarbij. Via een link komt de lezer terecht bij abortus. De makers van de site presenteren abortus als enige logische oplossing bij ongewenste zwangerschap. Op de site wordt niet verwezen naar hulpverlenende instanties zoals de Vereniging ter bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK). De ChristenUnie/SGP statenfractie is van mening dat deze verwijzing daar wel degelijk thuishoort.

De fractie vindt dat de informatie die de site geeft over abortus onvolledig is. Met geen woord spreken de makers over de emotionele impact van een abortus. Als het gaat om een late abortus (na 13 weken) meldt de site wel dat de abortus dan ‘wat ingewikkeld’ is. Maar de dokters zijn erg ervaren, stelt de site.

De fractie is onaangenaam getroffen door de manier waarop de makers van de site ‘goed moederschap’en abortus aan elkaar verbinden. ‘Het zijn juist de vrouwen en meisjes die een goede moeder willen zijn, die kiezen voor een abortus. Zij beseffen dat zij op dit moment, en in hun omstandigheden, een baby niet kunnen geven wat die nodig heeft’, aldus de opstellers van de site. De statenfractie van ChristenUnie/SGP is van mening dat wel of niet ondergaan van een abortus geen kwalificatie kan zijn van goed moederschap.
Daarnaast diskwalificeert de site die meisjes en vrouwen die na zorgvuldige afweging tot een ander besluit komen dan abortus. De geciteerde passage vertolkt volgens de fractie dan ook de mening van de makers en hoort beslist niet thuis op een site die pretendeert slechts informatief te zijn.

Archief > 2006