Geen fiat van ChristenUnie voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad

Ljouwert_KH_2018woensdag 20 juni 2012 16:45

Van de ChristenUnie mag de stekker uit het project Ljouwert Kulturele Haadstêd. De initiatiefnemers zijn er niet in geslaagd de ChristenUnie ervan te overtuigen dat het project goed is voor alle Friezen. Daarnaast is er grote twijfel over de bekostiging. Het was reden voor de ChristenUnie in de Staten van Fryslân om woensdag 20 juni tegen het vrijgeven van nieuw budget te stemmen.

Aanvankelijk was de ChristenUnie enthousiast, maar wel werd steeds de waarschuwing geuit dat het geen elitair feestje mag worden. "We hebben gezegd dat het een feest voor alle Friezen moet zijn, met een breed draagvlak. Er moet iets ontstaan van het Simmer 2000 gevoel en de 11 Stedenkoorts. Maar daar is niets van gebleken”, zei Ynze de Boer tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 20 juni. “We kunnen nu wachten tot dat komt en er steeds weer geld in pompen. Maar we geloven er niet meer in. Ons enthousiasme van het begin is omgeslagen”.

De twijfel over het project werd ook gevoed doordat op bestuurlijk niveau fouten werden gemaakt. “Eerst was het Fryslân die als provincie in de race was voor de nominatie. Later bleek dat helemaal niet te kunnen. En zo waren er meer fouten waardoor het project niet goed van de grond kwam”, aldus De Boer. In de Staten betoogde De Boer dat het punt vrijgeven van budget voor het maken van een bidbook in feite een finaal ‘go’ betekent. “Je gaat niet eerst een bidbook laten maken en vervolgens het hele project afblazen”, zei hij. De gedeputeerde kon dat alleen maar beamen.

#Samen

Archief > 2012