ChristenUnie pleit voor betere zorg op water

ambulanceboot antoniuswoensdag 13 juni 2012 18:41

De provinciale Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân wil dat de provincie de zorg op water beter organiseert. De provincie is verantwoordelijk voor de ambulancezorg, maar op het water is feitelijk niets geregeld. Dat leidt tot ongewenste situaties, vindt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Bij de behandeling van de Kadernota 2013 vraagt ze hiervoor aandacht.

Fryslân profileer zich sterk als watersportprovincie en in het vaarseizoen komen veel toeristen naar de Friese meren en andere Friese wateren. In het geval van calamiteiten waardoor mensen snel naar de wal moeten voor medische zorg, is er echter niets geregeld. Op de wal gelden maximale  aanrijdtijden, maar zodra iemand zich op het water bevind kan hij nergens op rekenen.

“Het Antonius ziekenhuis is in dit gat gesprongen in Súdwest Fryslân  en maakt daar gebruik van een ambulanceboot. Maar het feit dat de Provincie helemaal geen visie heeft ontwikkeld over hoe zorg op het water geregeld dient te zijn, past niet bij de watersport ambities van Fryslân,” vindt Haga. De ChristenUnie vraagt bij de behandeling van de Kadernota daarom expliciet aan GS om op korte termijn te komen met een  beleid voor zorg op het water in de hele Provincie; dus ook voor het Lauwersmeer en andere drukbevaren watersportgebieden in Fryslân.

De ChristenUnie meent dat de Provincie haar eigen positie als veilige en toegankelijke  watersportprovincie verder uit kan bouwen. “We vragen GS beleid te maken op het gebied van veiligheid op het water en de hele zorgketen. Als de ambulanceboot aan wal komt, moet er een ambulance klaar staan die de patiënt snel naar het ziekenhuis brengt. Als de zorg op water als onderdeel van een keten goed geregeld is, biedt dat ook weer extra kansen aan mensen met beperkingen”, vindt Haga. “Die kunnen hier dan nog beter recreëren”.

De ChristenUnie stelt GS voor een adviesraad in te stellen waarin het Antonius ziekenhuis een belangrijke rol krijgt. “Zij hebben het al goed op orde en kunnen adviseren hoe ‘zorg op water’ verder in de provincie moet worden uitgerold.”

#samen #sterk

Archief > 2012