ChristenUnie kiest voor versterken regionale economie in crisistijd.

zaterdag 21 april 2012 22:08

ChristenUnie Fryslân is blij dat onze fractie in de Tweede Kamer zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en samen met Groen Links, D66 en de regeringspartijen tot een akkoord gekomen is over de begroting 2013.
Onze reactie op het mislukken van het Catshuisoverleg is dan ook een beetje achterhaald, maar geeft wel aan waar we ons sterk voor willen maken in de toekomst. Daarom willen we u onze reactie niet onthouden:

ChristenUnie kiest voor het versterken van de regionale economie in crisistijd

Nu de partijen in het Catshuis er niet in zijn geslaagd om de huidige crisis het hoofd te bieden is het tijd voor een voortvarende aanpak. Er rust een grote verantwoordelijkheid op alle politici om nu in het landsbelang te handelen. De ChristenUnie Tweede Kamerfractie heeft inmiddels haar plannen gepresenteerd “Idealen in Crisistijd”. Naast bezuinigingen kiest de ChristenUnie ervoor om de regionale economie te stimuleren en werkgelegenheid te bevorderen. Niet afbreken maar bouwen aan de toekomst. Ook Fryslân wordt hier beter van. De ChristenUnie verlaagt de kosten van arbeid, stimuleert de werkgelegenheid en investeert in het openbaar vervoer.

Statenfractievoorzitter Haga licht toe: Fryslân is beter op de toekomst voorbereid wanneer we investeringen in publieke voorzieningen zoveel mogelijk overeind houden. Daarom concentreren we beschikbare gelden op openbaar vervoer en vrachtvervoer over water. Werkgelegenheid wordt gestimuleerd door verlaging van de loon- en inkomstenbelasting zodat arbeid goedkoper wordt. Ook verlagen we de ww-premies flink. De bouw en de woningmarkt verdienen een korte termijn impuls. Daarom keert het lage btw-tarief in de bouw in 2013 terug. Belangrijke zaken waar de provincie en de burgers van Fryslân beter van worden.

De ChristenUnie presenteert zeven hervormingsvoorstellen; ontziet in haar plannen gezinnen met kinderen, chronisch zieken en gehandicapten; handhaaft het budget voor ontwikkelingssamenwerking en vindt een nieuwe bezuiniging onbespreekbaar.
Ook repareert de partij voor 1,5 miljard aan slechte maatregelen van dit kabinet zoals de bezuinigingen op passend onderwijs, de huishoudinkomenstoets in de bijstandswet, het natuurbeleid en de bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg. De partij denkt met haar plannen in 2013 op een begrotingstekort van 3,0 % uit te komen en in 2015 tussen de 0 en 1%. Structureel leveren de plannen een saldoverbetering van *20-23 miljard op.

ChristenUnie Idealen in Crisistijd568,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2012