Inspraak gevraagd voor planMer windmolenclusters

1015214woensdag 30 november 2011 12:37

De Provincie Fryslân is bezig met het maken van een structuurvisie windenergie. Daarin staat in grote lijnen waar, hoe en hoeveel windmolens de provincie binnen haar grenzen wil toestaan tot 2020. Onderdeel van de structuurvisie is het voornemen van de provincie om drie clusters van zeer grote windmolens op te richten. Deze zijn gesitueerd bij de kop van de Afsluitdijk, in het IJsselmeer bij de Afsluitdijk en bij het klaverblad Heerenveen

Onderdeel van de procedure voor een vergunning voor de clusters is de milieu effect rapportage (mer). Op voorhand wil de Provincie ook een planMer laten maken waarin wordt gekeken tegen welke obstakels wordt aangelopen om de verschillende windmolenclusters op te richten. Dat voorkomt in een later stadium veel extra werk. Onlangs heeft de provincie de notitie Reikwijdte en Detailniveau planMer Windstreek 2012 gepresenteerd.  Bedrijven, organisaties en burgers mogen hierop reageren. Dat kan nog tot 11 december. De notitie  is te vinden op www.fryslan.nl/windenergie.

De Provincie Fryslân denkt bij het oprichten van windmolens aan hoge molens met veel opwekkingscapaciteit (5 tot 6 megawatt). De Provincie wil daarmee voldoen aan de doelstelling van het Rijk om voor 2020 400 megawatt energie op te wekken door windmolens op land.

Een windmolencluster kan lang niet overal worden opgericht. Er moet voldoende afstand zijn tot bestaande bebouwing, maar ook gasleidingen en hoogspanningskabels leveren beperkingen op. Daarnaast zijn er defensiebelangen zoals radar en laagvliegroutes. Verder wegen natuurbelangen zwaar en wordt altijd gekeken in hoeverre deze belangen worden aangetast door de aanwezigheid van windmolens.

De ChristenUnie acht windmolens  van groot belang in de transitie van het gebruik van fossiele brandstof naar duurzame en hernieuwbare energie. Maar windmolens leveren uiteindelijk een te kleine bijdrage aan de totale energiebehoefte. De ChristenUnie verwacht dat in de toekomst nieuwe vormen van duurzame energie de aanwezigheid van windmolens mogelijk  overbodig kunnen maken. “Die ontwikkeling gaat razend snel”, zegt Jacob Halma, commissielid voor de ChristenUnie. “We verwachten veel van de ontwikkeling van blue energy, mestraffinage en groen gas”. In het verleden heeft de ChristenUnie om die reden gepleit voor een tijdelijke vergunning voor windmolens op basis van een reële businesscase. Ook vanuit de sector wordt aangedrongen op het verlenen van tijdelijke vergunningen. Het zou het draagvlak voor windenergie kunnen vergroten.

#Schepping

Archief > 2011