Ondernemers aan zet bij aanbestedingen

IMG00275-20111124-1155vrijdag 25 november 2011 14:36

De Statenfractie van de ChristenUnie wil van ondernemers horen wat er mis is aan de Nederlandse wetgeving rond aanbestedingen. Tijdens het werkbezoek in Brussel afgelopen week hoorden de Friese Statenleden dat Nederland het enige land is in de Europese Unie dat klaagt over aanbestedingen. Daarom organiseert de ChristenUnie Statenfractie DV 2 februari 2012 een ondernemersavond met als thema ‘Denk eerst klein’.

Tijdens het werkbezoek kregen de Statenleden van Europarlementariër T. Berman en van Secretaris Europese zaken namens MKB-Nederland dhr. U. Schröder te horen dat de Small Business Act nog te weinig wordt toegepast. Dhr. Schröder ‘In Nederland zijn aanbestedingen een probleem omdat we in Nederland overal wetgeving overheen hebben geplaatst. Den Haag moet kijken hoe we het simpeler kunnen doen’. Volgens Schröder kan de overheid ervoor zorgen dat aanbestedingspakketten niet te groot zijn. ‘Daarnaast moet het makkelijker worden om bij aanbestedingen de voorkeur uit te spreken voor bedrijven uit de eigen regio’ aldus Schröder.

De term ‘Denk eerst klein’ verwijst naar de ‘Small Business Act’ (SBA) van de  Europese Commissie eind 2008. Doel van de SBA is dat de algemene houding tegenover het ondernemerschap bevorderd wordt. Belangrijk uitgangspunt hierbij is het principe ‘denk eerst klein’. Statenlid Wiebo de Vries ‘Bij het maken van regelgeving moet de groei van het midden- en kleinbedrijf (MKB) vooropstaan. Dit gebeurt nog veel te weinig. Daarom willen we van de ondernemers zelf horen wat er moet veranderen’.

Precieze tijd en locatie van de avond volgen nog. Als u belangstelling heeft kunt u dat alvast laten weten via Christenunie@fryslan.nl

#sterk

Archief > 2011