Provincie moet investeren in gebied rond N381

fietspadwoensdag 16 november 2011 13:57

De Provincie mag niet tornen aan de gebiedsontwikkeling van de N381 van Drachten tot de Drentse grens. Gedane toezeggingen moeten worden uitgevoerd, ook al heeft het Rijk de financiële steun aan het project ingetrokken. Dat zegt fractievoorzitter Anja Haga van de ChristenUnie Fryslân. Ze pleit er verder voor het finale besluit over het Provinciale Inpassing Plan (PIP) voor de N 381 pas te nemen als ook het advies van de Gebiedscommissie N 381 er is. “Dan kun je een en ander goed op elkaar afstemmen,” aldus Haga. Het PIP staat vandaag op de agenda van de commissie Lân, Loft en Wetter.

De ChristenUnie benadrukt dat bewoners van de dorpen langs de N 381meermalen is toegezegd dat het gebied na de reconstructie en verplaatsing van de weg met een ‘dikke plus’ zal worden achtergelaten. “De Provincie zal er niet aan ontkomen eigen middelen aan te spreken om die plus ook daadwerkelijk te realiseren,” verwacht Haga. “De Provincie heeft een plus beloofd. Die moet er dus ook komen”.

De ChristenUnie pleit er in de commissie verder voor om het advies van de Gebiedscommissie samen met het PIP te behandelen in Provinciale Staten. “Juist omdat er op voorhand onvoldoende financiële middelen zijn, moeten we ervoor zorgen dat er werk met werk wordt gecombineerd.  Zo kun je voordeel behalen. Maar dan willen we wel graag de twee onderwerpen tegelijkertijd behandelen zodat er goede keuzes gemaakt kunnen worden.” De verwachting is  dat de Gebiedscommissie nog dit jaar met een advies naar Gedeputeerde Staten komt.

Archief > 2011