Nog onduidelijk of MKB in beeld is bij Centrale As

Vrachtwagens_610dinsdag 15 november 2011 21:28

De provincie wil lokale ondernemers geen streepje voor geven bij aanbesteding van de Centrale As. Wel zijn verschillende onderdelen van het project geschikt voor het MKB. Dit blijkt uit beantwoording van het college op schriftelijke vragen van de ChristenUnie. Bepalend voor de kansen van het regionale MKB bij de aanbesteding zal de wijze zijn waarop de aanbestedingscriteria worden geformuleerd. De aanbestedingsprocedure zal binnenkort starten.

Leeuwarden, 8 november 2011

Verzonden,

Ons kenmerk

Afdeling

Complexe Infra Projecten

Behandeld door

J.H. Bruinsma / (058) 292 56 59 of j.h.bruinsma@fryslan.nl

Uw kenmerk

Bijlage(n)

Contract- en aanbestedingsstrategie DCA

Onderwerp

beantwoording schriftelijke vragen over MKB en Centrale As

Geachte mevrouw Haga,

Uw schriftelijke vragen op grond van artikel 39 van het Reglement van Orde, binnengekomen op 28 september 2011, beantwoorden wij als volgt.

Bij ChristenUnie Fryslân leeft de wens om lokale aannemers (midden – en kleinbedrijf) een streepje voor te geven bij aanbesteding van de Centrale As, om zo de lokale economie extra te stimuleren. Momenteel krijgen wij geluiden uit de markt dat bij de aanbesteding van De Centrale As de weggedeeltes en civieltechnische kunstwerken in grote groepen worden gebundeld in plaats van meerdere kleine delen. Hierdoor zijn de afzonderlijke aanbestedingsprojecten relatief groot, waardoor lokale aannemers buiten de boot vallen. Vraag 1:Bent u van deze geluiden op de hoogte? Wat vindt u hiervan?

Antwoord vraag 1:

Nee, wij hebben dergelijke geluiden niet ontvangen.

De werken welke onder De Centrale As vallen worden aanbesteed en uitgevoerd binnen de daarvoor geldende wet- en regelgevingen en reglementen. Ook het provinciale aanbestedingsprotocol (interne leidraad bij het aanbesteden)dient te worden aangehouden. In het perspectief van concurrentiewerking en transparantie zijn er geen mogelijkheden om het MKB een preferente positie te geven. Recentelijk is in europees verband dit thema wel geagendeerd maar op dit moment zijn daartoe (nog) geen juridische mogelijkheden. Voor de verdere planuitwerking van het project DCA wordt geanticipeerd op mogelijkheden voor het MKB (zie ook antwoord vraag 2).

Vraag 2:

Klopt het dat lokale aannemers in het midden- en kleinbedrijf op dit moment niet of in mindere mate in aanmerking komen voor realisatie van gedeeltes van De Centrale As?

Antwoord vraag 2:

In het project DCA zijn een aantal onderdelen welke minder geschikt zijn voor het MKB.

Daarbij wordt gedoeld op complexe projectonderdelen waaronder de spoorwegonderdoorgangen (bij Hurdergaryp en De Westereen, bevoegdheid Prorail) en het aquaduct e.o.. Verder heeft de planuitwerking van het project DCA een zodanig detailniveau dat daar mogelijkheden liggen voor het MKB. Dit leidt ertoe dat slechts een beperkt beroep behoeft te worden gedaan op de ontwerpcapaciteit van de markt; op dat punt leidt dat dus niet tot mindere kansen voor het MKB. Dit leidt ook tot lagere tenderkosten hetgeen positief is voor de participatiekansen voor het MKB.

Verder vinden er in het kader van de ontwikkeling van het plan van aanpak voor de uitvoering DCA nadere oriëntaties plaats omtrent toetredingseisen van partijen (dus ook het MKB) in de aanbestedingsprocedure en de omvang van de verschillende contracten (niet te klein i.v.m. efficiency en niet nodeloos groot waardoor b.v. partijen uitgesloten worden).

In dat verband spelen verder de volgende noties:

· in hoeverre is het MKB in staat zich te mobiliseren / krachten te bundelen; daartoe zal o.m. een marktconsultatie worden georganiseerd.

· landelijke opererende aannemers zijn vaak opgebouwd uit regionaal (MKB like) opererende onderdelen, waarbij in feite een stuk regionale werkgelegenheid aan de orde is. Verder werken deze aannemers regionaal vaak samen met het lokale MKB (onderaanneming). Het is de vraag of het beeld dat het lokale MKB c.q. regio daar in economisch perspectief geen baat bij heeft, strookt met de werkelijkheid.

Om tot een goede afstemming te komen met de marktpartijen wordt er overleg gevoerd met de brancheorganisaties (Bouwend Nederland en de Regieraad voor de Bouw). Een eerste markdialoog is reeds op 28 oktober jl. gehouden.

Hierbij is ook de bestuurlijke wens aan de orde om het MKB een reële kans te geven bij de realiseringswerken van De Centrale As.

Vraag 3:

Welke kans, vindt u, dat deze lokale aannemers moeten hebben bij aanbesteding en aanleg van De Centrale As?

Antwoord vraag 3:

Wij zijn van mening dat er sprake moet zijn van een reële kans voor het MKB om in

directe dan wel indirecte zin als opdrachtnemer te participeren in de realisatie van DCA.

Vraag 4:

Hoe hoog schat u de kansen van deze lokale aannemers in?

Antwoord vraag 4:

Zie het voorgaande; de kansen worden dus niet alleen door de opdrachtgever bepaald, maar zijn ook afhankelijk van o.m. het vermogen van het MKB om krachten te bundelen en werkprocessen op elkaar af te stemmen.

Vraag 5:

Hoe zijn de kansen van deze lokale aannemers geborgd in de aanbestedingsprocedure?

Antwoord vraag 5:

Zoals geduid worden daaromtrent op dit moment nadere beelden ontwikkeld. Voor het eerste uitvoeringscontract i.c. het contract voor de rondweg Garyp is sprake van een RAW bestek, een contractvorm welke zondermeer bij het MKB bekend is. Daar worden voor het MKB reële toelatingseisen gesteld.

Vraag 6:

Hoe ziet de aanbesteding van de verschillende weggedeeltes en civieltechnische kunstweken van De Centrale As eruit?

Antwoord vraag 6:

Hiervoor wordt verwezen naar bijgevoegde factsheet welke is gebruikt in een raden- en statenbijeenkomst in 2009. Daarbij is in essentie de contractenstructuur geduid qua aard en omvang, waarbij DCA met de beschikbare middelen kan worden gerealiseerd. Deze structuur is op basis van divers advies tot stand gekomen.

Zoals reeds geduid worden daaromtrent in het kader van de ontwikkeling van het plan van aanpak op de uitvoering op dit moment nadere beelden ontwikkeld.

Vraag 7:

Wat gaat u eraan doen om de kansen van lokale aannemers in het midden – en kleinbedrijf in aanbestedingsprocedures in Fryslân te vergroten bij grote projecten, (zo)als De Centrale As?

Antwoord vraag 7:

Zie voorgaande antwoorden.

Vraag 8:

Wat gaat u eraan doen om het midden- en kleinbedrijf een grotere kans te geven om zelfstandig te werken en niet alleen onderaanneming bij grote projecten, (zo)als De Centrale As?

Antwoord vraag 8:

Zie voorgaande antwoorden.

Vraag 9:

ChristenUnie Fryslân krijgt bij het Projectbureau De Centrale As geen helderheid over de onderverdeling van de aanbesteding van De Centrale As. Bent u hiervan op de hoogte? Wat vindt u hiervan? Wat gaat u eraan doen om de informatievoorziening te verbeteren?

Antwoord vraag 9:

Het projectbureau De Centrale As heeft de aanwezige informatie verstrekt; over het uitgewerkte plan van aanpak kunt u, zodra deze gereed is, worden geïnformeerd.

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

J.A. Jorritsma, voorzitter

drs. A.J. van den Berg, secretaris

Bijlage:

Factsheet:

Contract- en aanbestedingsstrategie De Centrale As

Uitgangspunten en randvoorwaarden:

Hardheid huidig taakstellend budget (€ 235 mio, prijspeil 2006);

Vergroting van de mogelijkheid voor het MKB bij de aanbesteding én realisatie van De Centrale As;

Naleving bestuurlijke overeenkomst;

Activeren Raad van State na vaststellingbesluit Provinciale Staten;

Benutting thema ruimtelijke kwaliteit;

Benutting thema duurzaamheid;

Beheersbaar voor "eigen"organisatie;

Flexibiliteit voor én na aanbesteding;

Strategie en aanpak:

A. Op meerdere fronten acteren (inspelen op versnelling / vertraging PIP / vergunningen etc.), zo lang mogelijk flexibiliteit. Waar mogelijk: keuzes relatief kort voor gunning.

B. Value for money: de weg en zoveel mogelijk ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid voor het beschikbare budget, zo mogelijk acteren op budgetverruiming (mogelijkheden: plafondbedragen, opties verzilveren, ev. voorbehoud om opties niet te gunnen).

C. Benutiing kennis van de markt:

o benutting thema ruimtelijke kwaliteit: vormgeving wordt namens opdrachtgever vastgesteld (door separaat geselecteerde architect). Borging van integraal beeld over gehele tracé, vereenvoudiging aanbestedingstraject. Dus vrijheid aannemer op dit gebied niet gewenst/ gepasseerd station. Eventueel zelf varianten uitwerken (basisvariant, „oppimpen‟, luxe); in aanbestedingsstrategie opnemen: afprijzen uitgewerkte opties.

o Benutting thema duurzaamheid: hanteren drieluik: (contractgerelateerd (oplossing), aanbesteding (gunningscriteria) en realisatie (no-regret);

D. Opdeling project in de volgende deelprojecten en contractindeling:

o Deelproject Noord 1: westelijke en oostelijke rondweg Dokkum, onderverdeeld in meerdere kleinere contracten (RAW-bestekken), om MKB te benutten.

o Deelproject Noord 2: Dokkum-Zuid (inclusief oost-westtracé tussen de Lauwersseewei en de rotonde Dokkum-Zuid) tot De Westereen: één E&C-contract;

o Deelproject Midden 1: De Westereen – Quatrebras en rondweg Hurdegaryp tot Quatrebras, inclusief ovonde Quatrebras, viaduct over de Rijksstraatweg en aansluiting op Rijksstraatweg en de beide spoorkruisende delen: één E&C-contract (1 opdrachtnemer voor geheel, inclusief Prorail-delen);

o Deelproject Midden 2: van juist ten zuiden van het viaduct over de Rijksstraatweg tot het viaduct van de rondweg Garyp over De Centrale As, inclusief het aquaduct Burgum en de brug Burgum (inclusief aanpassing wegenstructuur nabij de brug): één E&C-contract.

o Deelproject Zuid 1: rondweg Garyp, inclusief viaduct over De Centrale As en rotonde als aansluiting op huidige N356 nabij Burgum: twee (of meerdere) RAW bestekken: één bestek voor kunstwerken (Eendrachtsweg, Stinswei en viaduct kruising De Centrale As) en een wegenbestek;

o Deelproject Zuid 2: De Centrale As vanaf viaduct aansluiting rondweg Garyp tot Nijega, inclusief aansluitingen op rotondes van de rondweg Garyp: één E&Ccontract.

E. Start aanbesteding deelprojecten Zuid 1 en Noord 2 na vaststellingsbesluit PS:

o uitlokken verzoek om voorlopige voorziening + activeren Raad van State;

o inspelen op marktsituatie tijdens aanbestedingsfase (recessie);

F. Beperken van complexe contracten, situaties en (aanbestedings)procedures (meer mogelijkheden MKB, meer marktwerking, kleinere kans op rechtzaken).

G. Beperking aantal contracten. Vanaf een bepaald optimum geldt: meer knippen= minder waarde (teveel raakvlakken) (special: vormgeving: ontwerp bij meerdere partijen is niet beheersbaar: geen eenduidig beeld).

H. Beheersbaarheid (organisatorisch, raakvlakken).

I. Laagdrempelige aanbesteding: kansen voor het regionale MKB als inschrijver, al dan niet als combinant.

Resultaat:

I. Borging haalbaarheid project binnen beschikbare budget

II. Borging "maximale" benutting kennis van de markt

III. Toetreding MKB in aanbestedingsprocedure (daar waar mogelijk en gewenst)

IV. Acteren en anticiperen op mogelijke versnellingen en vertragingen gedurende planologische procedures en aanbestedingsprocedure

V. Borging thema‟s Ruimtelijke kwaliteit en Duurzaamheid

Aspecten:

Tijd:

Mijlpalen:

Vaststellingsbesluit PIP door PS: 14 april 2010;

Start aanbesteding Zuid 1 (kunstwerken): 14 juni 2010;

Start aanbesteding Noord 2: 14 juni 2010;

Risico’s:

Planologische procedure: verwachte uitspraak onherroepelijk PIP door RvS medio 2011;

Vergunningen: doorlooptijden + rol Bevoegde Gezagen;

Ruimtelijke kwaliteit: gewenste uitwerkingsniveau Architect nog niet voldoende duidelijk;

Gunning Zuid 1 (en Noord 2) voor uitspraak RvS (onherroepelijk PIP) => wordt afgeprijsd door de markt

Archief > 2011