ChristenUnie maant Provincie tot actie in terugdringen regeldruk

vrijdag 09 september 2011 12:00

Leeuwarden - De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie Fryslân is geschrokken van de uitkomsten van het onlangs gepresenteerde rapport over regeldruk voor ondernemers in het Noorden door de RUG. Daaruit blijkt dat de regeldruk voor ondernemers in Fryslân veel hoger is dan die in andere provincies in het noorden De fractie vraagt Gedeputeerde Staten inzicht te geven in de oorzaken van de hoge regeldruk en vraagt zich ook af hoe de provincie omgaat met meldingen vanuit het landelijk meldpunt Regeldruk. Verder vraagt de ChristenUnie het college om maatregelen om de regeldruk te verminderen.

In het coalitieakkoord is versterken van de economie als belangrijk speerpunt opgenomen.  Daarbij hoort een aantrekkelijk vestiging- en ondernemersklimaat.  De hoge administratieve regeldruk past niet bij dit streven, meent de ChristenUnie.

De ChristenUnie betwijfelt of het huidige landelijke meldpunt voor regeldruk voldoende inzicht geeft in de knelpunten en vraagt zich af waarom er geen provinciaal meldpunt is.

Uit het rapport blijkt dat juist kleine en middelgrote bedrijven ernstige hinder ondervinden van de grote hoeveelheid regels. Volgens de onderzoekers  belet het kleine en middelgrote bedrijven uit te groeien tot de grotere bedrijven die de regio zo hard nodig heeft. De ChristenUnie wil van het college van GS weten hoe ze tegen deze uitspraak aankijkt . Fryslân telt relatief veel bedrijven in het Midden en Kleinbedrijf.

Wetenschappers van de RUG, onder leiding van professor Arjen van Witteloostuijn en hoofddocent Gjalt de Jong, deden uitvoerig onderzoek naar de regeldruk in het Noorden. Vorige week werd het rapport hierover  gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat Friesland met 6% (6,3% exclusief aardgasbaten) de provincie in het Noorden is met verreweg de hoogste administratieve lastendruk.

Archief > 2011