Uitvoeringsakkoord zonder keuzes

woensdag 13 juli 2011 17:32

De ChristenUnie heeft er weinig vertrouwen dat het Uitvoeringsakkoord van het nieuwe college van GS goed uitpakt voor Fryslân. Veel vragen blijven onbeantwoord en keuzes worden er niet gemaakt. Ambities zijn slecht uitgewekt en de financiële onderbouwing is vaak niet duidelijk. Met grote regelmaat wordt voor financiering van plannen geput uit Nuon geld. “Rijk op korte termijn, maar arm op lange termijn”, aldus fractievoorzitter Anja Haga. “Geld uit de Nuon pot halen betekent dat we rente mislopen. Dus moeten bestedingen uit de Nuon pot op termijn ook weer geld opleveren. Dat is in de plannen van GS niet altijd het geval."

De ChristenUnie staat voor een sterk en sociaal Fryslân met oog voor de leefomgeving. Aan de hand van de pijlers sterke samenleving/economie, Sociaal beleid en schepping werkte fractievoorzitter Anja Haga de mening van de ChristenUnie over het uitvoeringsakkoord verder uit.

Sterk
De ChristenUnie vindt het van groot belang dat voor een sterke economie en een sterke samenleving wordt ingezet op goede aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt. Fractievoorzitter Anja Haga hekelde de neiging van het provinciaal bestuur steeds in te zetten op nieuw beleid zonder eerst succesvol oud beleid te implementeren. "De provincie is er een ster in nieuwe organisaties op te tuigen, zonder dat daar een visie bij ligt", aldus Haga. De ChristenUnie mist in het uitvoeringsakkoord aandacht voor het MKB als basis voor de Friese economie.

Sociaal

Wat betreft sociaal beleid maakt GS keuzes zonder die te onderbouwen. De ChristenUnie heeft in haar verkiezingsprogramma aangegeven dat het sociaal beleid uiteindelijk onder verantwoordelijkheid van gemeenten moet vallen, maar dat deze overgang wel gepaard moet gaan met voldoende geld. In het uitvoeringsakkoord legt GS alle budgetgefinancierde instelling een korting op van 5 %. Andere organisaties kregen te horen dat de subsidie ophoudt. De ChristenUnie vindt ook dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar wil wel graag weten welke criteria daarvoor worden gebruikt. Dat is nu nog niet duidelijk. De ChristenUnie is wel blij met de wijze waarop Fryslân met de Jeugdzorg omgaat. De ChristenUnie hoopt dat ook ruimte is voor Eigen Kracht Conferenties.

Schepping

De ChristenUnie vindt het jammer dat investeringen in vergroten van verkeerveiligheid voor fietsers afhankelijk wordt gemaakt van bezuinigingen op het hele programma van Verkeer en Vervoer (spoor 2). Wel is de ChristenUnie blij met extra investeringen in het Openbaar Vervoer op het platteland. "We hopen dat er ook goed gekeken wordt naar het combinatievervoer", aldus Haga. Ook is de ChristenUnie blij dat nu werk wordt gemaakt van het Fonds Skjinne Fryske Enerzjy.

Als het coalitieprogramma en het uitvoeringsakkoord naast elkaar worden gelegd dan blijkt er nogal te ontbreken. In het coalitieprogramma wordt nog krachtig ingezet op levensloopbestendig bouwen en de toegang tot de arbeidsmarkt voor jongeren. Helaas komen ze niet terug in het Uitvoeringsakkoord. Ook de visie op duurzame vaarwegen is geschrapt. Ook wordt niet meer gerept over biologische landbouw of over de mogelijkheid van windmoleneigenaren om te participeren in nieuwe projecten.

De ChristenUnie is van mening dat met het Uitvoeringsakkoord een sprong in het diepe wordt gemaakt. "We geloven nog steeds in Fryslân, maar niet in de plannen van dit college", concludeerde Haga.

Klik hier voor het uitvoeringsakkoord.

Archief > 2011