Woonvorm Leidyk op bezoek bij de Staten

IMG_0172_31_1donderdag 16 juni 2011 19:02

Ik had best nog een poosje willen blijven luisteren, maar de meeste anderen hebben het wel gezien en willen weer weg.” Berdien Bies is een van de veertien bewoners van woonvorm Leidijk in Drachten die gisteren een bezoekje brachten aan de vergadering van Provinciale Staten. En hoewel ze na de lunch weg willen, vinden de verstandelijk en lichamelijk beperkte bezoekers het zeer interessant.
(Friesch Dagblad, 16-06-2011, Peter de Wit).

Op de agenda staat de Verordening ruimte. Er wordt onder meer gesproken over windmolens, megastallen en de vervanging van stacaravans door luxe huisjes. ,,De onderwerpen spreken ons weliswaar niet echt aan, maar zo’n kijkje in de politieke keuken is wel zeer interessant. Ik heb altijd in de politiek gewild”, zegt de 25-jarige Bies. ,,Ik zou het dan wel veel beter opnemen voor de gehandicapten, want er wordt nu gewoon veel te vaak voor ons beslist zonder dat we er zelf over mogen meepraten.”

‘Spastische eenheid’

,,Dan moeten we een eigen partij oprichten: de spastische eenheid”, grapt haar buurvrouw Ymkje Ytsma en beiden schateren het uit. ,,Ik vind het vooral heel leuk om te zien hoe de verschillende partijen elk hun eigen mening over een onderwerp hebben.”
De groep van woonvorm Leidijk is in de Staten op uitnodiging van Riek van der Vlugt (PvdA) en Anja Haga (ChristenUnie). ,,Wij waren door de bewoners van de woonvorm gevraagd om in de aanloop naar de Statenverkiezingen te komen vertellen over het werk dat de provincie doet”, legt Van der Vlugt uit. ,,We hebben er ook een film vertoond. Die dag hebben we ze uitgenodigd voor een tegenbezoek. Ze zijn wel nieuwsgierig hoe het er hier aan toe gaat.”
Geertje Attema vindt het vooral leuk dat ze eens live zo’n debat kan volgen. ,,Weet je, het is interessant om te zien dat het hier net zo werkt als thuis”, zegt ze, kort voor ze aan de lunch (brood met kroket) begint.
,,De mensen willen allemaal dingen geregeld zien. Maar niet overal is er geld voor. Zo gaat het ook op de Leidijk. Wij als bewoners hebben bijvoorbeeld allemaal wensen, maar dan blijkt dat de leiding die niet kan vervullen omdat het geld ontbreekt.”
Attema wil nog wel even iets kwijt over de komende bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. ,,Ik heb twintig jaar gewerkt op De Brug. Dat vond ik hartstikke leuk. We zaten met een paar mensen achter een machine. Alleen toen moest ineens de productie omhoog en dat konden wij niet aan. Toen kwam ik thuis te zitten en werd ik depressief. Dat is echt verschrikkelijk.”

Archief > 2011