Anja Haga nieuwe fractievoorzitter ChristenUnie Fryslân

Foto vierdinsdag 31 mei 2011 13:27

Anja Haga is de nieuwe fractievoorzitter van de ChristenUnie Fryslân. Zij werd door de fractie unaniem verkozen. Daarmee volgt Haga de huidige fractievoorzitter en oud-gedeputeerde Piet Adema op. Tijdens de fractievergadering van afgelopen maandag heeft Piet Adema het voorzitterschap overgedragen.

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 15 juni zal Piet Adema zijn lidmaatschap van Provinciale Staten neerleggen. Dit in verband met zijn benoeming als waarnemend burgemeester van de gemeente Achtkarspelen. De functies van burgemeester en Statenlid vindt Adema niet verenigbaar. “De komende periode spelen er veel zaken in de staten die de Friese gemeenten en wellicht Achtkarspelen  in het bijzonder raken. Het is niet mogelijk om op een onafhankelijke wijze beide belangen te dienen”, aldus Adema.

Anja Haga is al enige jaren Statenlid. Zij heeft daardoor de nodige ervaring opgedaan en is klaar voor deze nieuwe stap. "Jammer dat Piet vertrekt. Gelukkig behouden we hem voor Fryslan. Ik vind het een fantastische uitdaging om fractievoorzitter te worden. Voor de komende jaren zal ik vanuit het uitgangspunt 'Geloof in Fryslan' mij hard maken voor Sociaal beleid, Schepping en Economie. Die drie dingen hebben mijn hart en daarom zal de coalitie ons op deze punten zeker tegenkomen!"

Piet Adema heeft veel vertrouwen in zijn opvolger: “Anja heeft laten zien een neus voor politieke zaken te hebben. Zij kan dat op een heldere, betrokken wijze verwoorden en geeft daarmee het politieke profiel van de ChristenUnie duidelijk inhoud. Vanaf nu zal zij het politieke gezicht van de ChristenUnie in Fryslan zijn. Ik ben er trots op dat Anja zich wil inzetten voor de Christelijke politiek.”

Na het vertrek van Piet Adema zal Wiebo de Vries plaatsnemen in de bankjes van Provinciale staten. Piet Adema: “Met Wiebo hebben we een deskundig en betrokken Statenlid. Hij heeft de afgelopen periode binnen de fractie al laten zien wat hij waard is. Dat geeft veel vertrouwen. Hij vormt samen met Anja en de ervaren Ynze de Boer een team waar we trots op zijn. Ik wens hen allen Gods zegen.”

Archief > 2011