Theologische faculteit in Fryslân

school_vmbo2woensdag 26 januari 2011 17:08

Fryslân moet tweehonderd jaar na sluiting van de Franeker Universiteit weer een theologische faculteit krijgen, vindt de ChristenUnie. Studenten die aan de NHL in Leeuwarden de hbo-opleiding godsdienst/pastoraal werk hebben gevolgd, kunnen dan in dezelfde provincie een master theologie doen. ,,Ook om historische reden is de University Campus Fryslân niet compleet zonder theologie’’, vindt Statenlid Anja Haga.

Vandaag spraken Provinciale Staten over de plannen voor de University Campus Fryslân, die een ‘innovatieve netwerkorganisatie’ moet worden. De activiteiten van de UCF zijn gericht op doorstroom van studenten aan de Friese hbo-opleidingen naar een wetenschappelijke master en mogelijk een aansluitend promotietraject in Fryslân. Haga spreekt van een doorbaak in de geschiedenis, tweehonderd jaar nadat de Franeker universiteit op last van Napoleon gesloten werd. Maar juist die historische link vraagt om inzet voor een theologische faculteit. Haga: ,,De Academia Franekerensis die in 1585 door de Staten van Friesland werd opgericht, als tweede universiteit van Nederland, had theologie als belangrijkste poot. Ze speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de protestantse theologie, internationaal: een derde van de studenten kwam uit het buitenland, en dan bedoelen we niet Limburg maar landen als Hongarije en Polen. En ze leverde ons beroemde theologen op zoals Johannes Bogerman, voorzitter van de eerste Nationale Synode en grondlegger van de Statenvertaling van de Bijbel. Als er één wetenschappelijk spoor is waaraan Fryslân schatplichtig is, dan wel aan de theologie.’’

De ChristenUnie pleitte al eerder voor hervestiging van theologisch wetenschappelijk onderwijs in Fryslân; toenmalig lijsttrekker Piet Adema zinspeelde in 2007 op een mogelijkheid om de theologische universiteiten van de Christelijke Gereformeerde Kerken (in Apeldoorn) en van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt (in Kampen) te laten fuseren en herhuisvesting te bieden in Franeker. Haga: ,,Zo’n fusie kost tijd, en ze is een zaak voor de betrokken kerkgenootschappen. Maar wanneer we in de plannen voor University Campus Fryslân ook meteen een theologisch spoor betrekken, verbreden we de bedding en vergroten we de aantrekkingskracht richting de huidige opleidingen in Apeldoorn en Kampen. En laten we niet vergeten dat theologie geen christelijke hobby maar een maatschappelijk relevante studie is, een studie zonder welke het niet mogelijk is de geschiedenis van de westerse en Nederlandse cultuur goed te begrijpen.’’

Haga diende bij de behandeling van de plannen voor University Campus Fryslân in Provinciale Staten, een motie in waarin inzet voor een theologische faculteit wordt gevraagd.

Archief > 2011