ChristenUnie wil alternatieve vaarweg Drachten uit MIRT

gea5[1] (2)woensdag 15 december 2010 15:47

Leeuwarden - De ChristenUnie Fryslân heeft vandaag in de Staten een lans gebroken voor een alternatieve vaarroute naar Drachten. Deze vaarroute moet worden voorgedragen voor financiering uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT), vindt de fractie.

De ChristenUnie heeft een motie met deze strekking ingediend bij de behandeling van het Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan (PVVP). Juist vandaag is ook bekend geworden dat Fryslân stopt met het onderzoek naar de opwaardering tot  Klasse Va van de huidige vaarweg door de Alde Feanen naar Drachten. Dit vanwege de schade die grote schepen veroorzaken aan oevers in het kwetsbare natuurgebied. Tevens is de route door de Alde Feanen een druk bevaren route voor de recreatievaart.
De looptijd van het MIRT is onlangs in de Tweede Kamer verlengd van 2021 naar 2028. Daarbij is ook extra budget gevoegd. Tevens heeft de Kamer uitgesproken te willen blijven investeren in regionale infrastructuur met een bovenlokaal belang. Het aanleggen van een alternatieve vaarroute naar Drachten past bij dit voornemen, vindt de ChristenUnie.
De fractie van de ChristenUnie vraagt Gedeputeerde Staten met de minister in overleg te treden. Ook vraagt de fractie GS om naar mogelijkheden te zoeken om het project waar mogeljik te versnellen.

Archief > 2010