ChristenUnie: Staten eerst aan zet in discussie over CO2 opslag

sikkowoensdag 04 november 2009 20:53

Leeuwarden – De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie wil dat de Staten van Fryslân eerst een fundamentele uitspraak doen over opslag van CO2 in de diepe bodem, voordat er verdere stappen worden genomen om CO2 opslag te realiseren. In de begroting van 2010 wordt al min of meer uitgegaan van opslag van CO2 in de Friese bodem en wordt de ontwikkeling van een toetsingskader voorgesteld.

In de begroting 2010 kondigt GS aan te komen met een toetsingskader waardoor een goede milieuhygiënische afweging mogelijk is. De ChristenUnie vindt dat hiermee de zaken worden omgedraaid. ‘GS spreken hiermee voor hun beurt. Allereerst moeten de Staten een besluit nemen om CO2 opslag in de Friese bodem al dan niet toe te staan’, aldus woordvoerder Sicco Boorsma. ‘Pas na een positief besluit kan een toetsingskader worden ontwikkeld waarin de voorwaarden voor CO2 opslag worden vastgelegd’.

CO2 is een schadelijke gas dat vrijkomt bij gebruik van fossiele brandstof. Door de stof af te vangen en op te slaan wordt voorkomen dat het gas in het milieu terecht komt.

Archief > 2009