Medewerking aan innovatieve mantelzorgwoningen?

vrijdag 10 februari 2006 10:39

ChristenUnie/SGP bevraagt college over innovatieve mantelzorgwoningen

LEEUWARDEN – Wil gedeputeerde Andriesen nu wel of geen medewerking verlenen aan het bouwen van mantelzorgwoningen voor ouderen op het erf van hun kinderen. Dat wil de provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP van de gedeputeerde weten.

In schriftelijke vragen refereert de fractie aan uitspraken van gedeputeerde Andriesen gedaan bij de opening van een innovatieve mantelzorgwoning op het terrein van Kabel Noord in Dokkum. In een dergelijke woning zijn veel voorzieningen aanwezig waardoor ouderen veel langer zelfstandig kunnen blijven wonen terwijl ze mantelzorg ontvangen van hun kinderen die in de directe nabijheid wonen. Andriesen noemde het concept ‘hiel tûk’ en zegde toe te zullen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor het realiseren van dergelijke mantelzorgwoningen. Ook wil ze kijken of er geld voor kan worden vrijgemaakt.

De ChristenUnie van Dantumadeel kreeg echter tegenovergestelde antwoorden toen de fractie hierover vragen stelde aan het college. ‘De provincie Fryslân schenkt momenteel op geen enkele wijze in ruimtelijk opzicht aandacht aan dit onderwerp’, luidde het antwoord.

De provinciale fractie van ChristenUnie/SGP wil van gedeputeerde Andriesen weten of haar mening over de mantelzorgwoningen op het erf van de kinderen wordt gedeeld door de andere leden van het college van GS. Ook vraagt de fractie hoe de uitspraken van de gedeputeerden zich verhouden tot het antwoord van het college van b. en w. van Dantumadeel.

De fractie vraagt verder aan de gedeputeerde of ze bereid is het mantelzorgconcept op te nemen in het kader van Wenjen in het nieuwe Streekplan. Daarnaast wil de fractie weten of de gedeputeerde ook mogelijkheden ziet om de doelgroep voor mantelzorgwoningen uit te breiden tot andere groepen die mantelzorg nodig hebben.

Tenslotte vraagt de fractie aan de gedeputeerde om ook in de VFG (Vereniging Friese Gemeenten) naar een oplossing te zoeken voor de juridische problemen bij het aanpassen van bestemmingsplannen voor het bouwen van mantelzorgwoningen op het erf van de mantelzorgers.

Archief > 2006