Vragen over bestemming Zuiderzeegeld

vrijdag 27 januari 2006 15:23

De fractie van ChristenUnie/SGP stelt vragen over uitlatingen van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over het geld voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Onlangs beweerde de minister dat het geld voor de Zuiderzeelijn niet per definitie voor het Noorden bestemd is. ‘Het is mijn geld’, zei de minister. De fractie van ChristenUnie/SGP wil hier graag een reactie op van Gedeputeerde Staten (GS).

LEEUWARDEN – De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP stelt vragen over uitlatingen van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over het geld voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Onlangs beweerde de minister dat het geld voor de Zuiderzeelijn niet per definitie voor het Noorden bestemd is. ‘Het is mijn geld’, zei de minister.  De fractie van ChristenUnie/SGP wil hier graag een reactie op van Gedeputeerde Staten (GS).

Volgens de minister moet Noord-Nederland maar zien hoe het aan rijksgeld komt om de economische achterstand ten opzichte van de rest van Nederland komt, mocht de aanleg van de Zuiderzeelijn worden afgeblazen. Tot nu heeft het Rijk een bedrag van 2,73 miljard klaarliggen voor de aanleg van het spoor.

De fractie van ChristenUnie/SGP vraagt het college van GS protest aan te tekenen tegen de uitspraken van de minister. Naar de mening van de fractie zou dat protest breed moeten worden gedragen, ook door de andere noordelijke provincies.

Archief > 2006