Vragen over selectie-eisen bij aanbesteding

vrijdag 05 augustus 2005 19:31

ChristenUnie/SGP vraagt naar selectie-eisen bij aanbesteding van overheidprojecten

LEEUWARDEN – De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP stelt vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over de selectie-eisen die worden gesteld aan bedrijven om in aanmerking te komen voor overheidsopdrachten.

De werkgeversvereniging VNO-NCW deed onderzoek naar de selectie-eisen voor overheidsprojecten en betitelde de eisen op grond daarvan als onredelijk hoog. Onlangs liep een aanbesteding in Fryslân van het aquaduct Woudsend vertraging op doordat geen enkel bedrijf aan de ervaringseis kon voldoen.

De fractie van ChristenUnie/SGP vraagt of het College van GS de conclusies van het rapport van VNO-NCW onderscrijft. Verder wil de fractie weten in hoeverre de conclusies van het VNO-NCW passen bij het voornemen van het College om het aantal regels met 25 procent terug te brengen. Uit het rapport blijkt verder dat gemeenten en provincies vaak verschillende regels hanteren. De ChristenUnie/SGP vraagt aan GS om in Fryslân een voortrekkersrol te spelen om gemeenten en provincie op een lijn te krijgen.

Archief > 2005