ChristenUnie/SGP geschokt door schade paalrot aan woningen

vrijdag 27 mei 2005 11:16

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP wil dat de Staten gaan praten over de gevolgen van verdroging aan woningen en infrastructuur. De fractie bezocht deze week op uitnodiging van de Belangenvereniging Funderingsproblematiek enkele op houten palen gefundeerde woningen in Oosterzee en Echten en is geschrokken van de mate van schade die deze woningen door de verdroging ondervinden. In de commissievergadering van Lân, Loft en Wetter van maandag zal de fractie van ChristenUnie/SGP aandacht vragen voor dit punt bij de behandeling van het voorontwerp Streekplan.

Door de verlaging van de grondwaterstand staan de houten funderingspalen niet langer geheel onder water. Daardoor ontstaat verrotting wat leidt tot ernstige verzakking. Als gevolg daarvan komen scheuren in muren en verzakt de vloer.

Tot op heden is er voor de verdrogingproblematiek weinig aandacht geweest. ChristenUnie/SGP vindt het nu tijd om deze zaak op de politieke agenda te krijgen. “We hebben het de laatste tijd wel veel over de gevolgen van wateroverlast gehad, maar de problemen met de verdroging bleven eigenlijk buiten beeld,” volgens statenlid Otto van der Galiën. “Onze fractie heeft goed gezien, waar verdroging toe leidt. Er moet wat gebeuren.”

De fractie wil daarom maandagavond de commissievergadering van LLW aangrijpen om dit punt breder onder de aandacht te brengen. Van der Galiën vindt dat in het streekplan een passage over deze problematiek moet komen. ChristenUnie/SGP gaat voorstellen dat de provincie een inventarisatie gaat maken van de gevolgen van peilverlagingen op houten palen gefundeerde woningen.

Wetterskip Fryslân heeft aan enkele gedupeerde al een schadevergoeding betaald. Uit een rapport van Oranjewoud blijkt dat er nog veel meer gevallen zijn waarin tot uitbetaling moet worden overgegaan. Het gaat naar verwachting om miljoenen euro’s. Statenlid Albert Oostland zal bij de behandeling van de begroting van het Wetterskip vragen naar reserveringen voor deze te verwachten schadegevallen.

Archief > 2005