ChristenUnie/SGP vraagt interpellatie over de Friese taal

vrijdag 08 april 2005 21:02

De Provinciale Statenfracties van ChristenUnie/SGP, FNP en GrienLinks willen opheldering van gedeputeerde Mulder over de gang van zaken rond de ondertekening van het convenant Fryske taal en kultuer. De fracties hebben daarom een interpellatie aangevraagd voor de komende vergadering van Provinciale Staten op 21 april.

Directe aanleiding voor de interpellatie is de uitspraak van de gedeputeerde dat de fractievoorzitters al ruim te voren op de hoogte waren van de tekst van het convenant Fryske taal en kultuer, terwijl dit niet zo blijkt te zijn. De fracties van ChristenUnie/SGP, FNP en GrienLinks eisen daarover van gedeputeerde Mulder uitleg en een publieke verontschuldiging als blijkt dat de gedeputeerde hierin in gebreke is gebleven.

De commotie rond het convenant Fryske taal en kultuer ontstond deze week toen het Friesch Dagblad berichtte over de verontwaardiging van de actiegroep Te Mâl. Die maakte zich boos omdat de ondertekening van het convenant door de commissaris Nijpels twee dagen voor de behandeling in de Staten plaatsvond. De berichtgeving was aanleiding voor de fractie van ChristenUnie/SGP om schriftelijke vragen te stellen. In antwoord daarop dreigde gedeputeerde Mulder met aftreden als de Staten zich opnieuw met de status van Frysk in het basisonderwijs zouden bemoeien. Hij zei verder dat de fractievoorzitters de tekst van het convenant kenden en eerder aan de bel hadden moeten trekken als de inhoud opriep tot vragen.

De fracties van ChristenUnie/SGP en FNP verbazen zich over de houding van de gedeputeerde. Niet in het minst omdat de gedeputeerde op 16 maart van Provinciale Staten nog de opdracht kreeg om een integrale beleidsnotitie te maken waarin de Provincie duidelijk maakt hoe vorm wordt gegeven aan de concrete uitvoering van de kerndoelen in het basisonderwijs. Tijdens deze vergadering zegde de gedeputeerde deze notitie toe.

Archief > 2005