Commissaris onfatsoenlijk

donderdag 07 april 2005 10:06

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vindt het onfatsoenlijk dat de Commissaris van de Koningin Ed Nijpels zijn handtekening heeft gezet onder het uitvoeringsconvenant Fryske taal en kultuer, voordat Provinciale Staten het convenant vaststelden. De fractie stelt vragen aan Gedeputeerde Staten over deze handelwijze.

De ondertekening van het convenant vond plaats op 14 maart in Dokkum, twee dagen voordat de Staten het convenant moesten goedkeuren. Tijdens de vergadering op 16 maart besloten de Staten tot uitstel van de behandeling van de notitie ‘Herziening doelstellingen Fries in het PO’. De fractie wil van het college van GS weten of deze handelwijze ‘politiek correct en fatsoenlijk’ is. Ook vraagt de fractie hoe de politieke schade veroorzaakt door het handelen van GS, gerepareerd kan worden.

De fractie vraagt zich ernstig af welk nut de integrale beleidsnotitie heeft, die GS voor de loop van dit jaar heeft toegezegd. ‘Dy útfiering is ommers troch de Provinsje al ûnderskreaun’, aldus fractievoorzitter Rein Ferwerda van de ChristenUnie/SGP.

De fractie wil graag weten of de handtekening die de Commissaris onder het convenant heeft gezet ook namens gedeputeerde Mulder was en of deze daarvan op de hoogte was. Het bevreemdt de fractie dat GS de Staten tijdens de PS vergadering van 16 maart niet op de hoogte heeft gebracht dat er al een handtekening was gezet onder het uitvoeringsconvenant.

Zie ook ons nieuwsbericht van 13 januari: "Meningsverschil over Fries in het onderwijs".

Archief > 2005