Toekomst garnalenvissers zorgelijk

woensdag 02 februari 2005 16:56

De Statenfractie van ChristenUnie/SGP is zeer bezorgd over de toekomst van tien garnalenvisser in Dongeradeel. Als de gemeente Dongeradeel niet snel een garantstelling aan de bank afgeeft, dreigt een faillissement voor de ondernemers. De fractie vraagt aan Gedeputeerde Staten welke mogelijkheden de provincie heeft om de vissers te helpen.

Als het faillissement wordt uitgesproken betekent dat een verlies van zeker twintig arbeidsplaatsen. Indirect is het verlies aan werkgelegenheid nog groter. In een economisch zwakke regio als Noordwest Friesland zal dit hard aankomen.

De vissers hebben steun gevraagd aan de gemeente Dongeradeel in een vorm van een garantstelling. De ABN-Amrobank had daarom gevraagd. Maar de gemeente wil dat niet. In tegenstelling tot de Groningse buurgemeente De Marne die wel garant staat voor de vissers binnen de gemeentegrenzen.

De ABN-Amro is de eerste geldverstrekker die om een garantstelling vraagt. Als andere banken dit voorbeeld volgen, dreigt het faillissement voor nog meer vissers. “Als dit doorgaat, dan is dat het einde van de garnalensector in Friesland,” aldus ChristenUnie/SGP-statenlid Otto van der Galiën. ‘Wij willen dat de provincie alles op alles zet om dat te voorkomen.

Archief > 2005