Nieuwsbrief van de statenfractie

donderdag 30 december 2004 23:49

Punten uit de nieuwsbrief:
Normen en waarden
MKZ noodfonds
Sociale Agenda
Geen Bureau voor handelsrelaties met Chinese provincie Sichuan
Oevers en kaden
Bijeenkomst over normen en waarden

Normen en waarden
De Provinciale Statenvergadering van 15 december begon met een teleurstelling voor onze fractie van ChristenUnie/SGP. Ondanks goede gesprekken met diverse partijen kregen we, toen het er echt op aankwam, onvoldoende steun voor ons initiatiefvoorstel voor een provinciaal debat over Waarden en Normen. Fractievoorzitter Rein Ferwerda maakte daarvoor een initiatiefvoorstel in samenwerking met het CDA. Door het gebrek aan steun trok Ferwerda nog voor de behandeling het initiatiefvoorstel in. ‘We gaan bezien wat we er verder mee doen. Wellicht kunnen we nog aanpassingen doen waardoor we wel voldoende steun kunnen krijgen. In dat geval dienen we het voorstel in een later stadium alsnog in’. De notitie over normen en waarden is te lezen op onze website: www.fryslan.christenunie.nl

MKZ noodfonds

De laatste vergadering van Provinciale Staten op 15 december kan met recht de meest roerige worden genoemd. De commotie ontstond bij de behandeling van het voorstel voor een subsidieregeling voor boeren van wie het vee niet geruimd is tijdens de laatste MKZ-uitbraak, maar die wel schade hebben geleden.

Een korte terugblik
Al in 2001 besloten de toenmalige Provinciale Staten een noodfonds in te stellen voor boeren die hadden geleden onder de MKZ-uitbraak in het gebied Anjum-Ee. Fryslân was daarmee uniek in Nederland, andere provincie staken geen eigen geld in een schadefonds. Het ging daarbij overigens alleen om vergoeding van vervolgschade; boeren van wie het vee was geruimd ontvingen daarvoor een vergoeding per dier van het Rijk.
Al snel bleek het noodfonds MKZ niet Brusselproof te zijn. Europa zag de vergoeding voor niet geruimde boeren als pure bedrijfssteun en zette er een streep doorheen. Het argument daarvoor was dat onvoldoende kon worden aangetoond dat een boer die binnen het toezichtgebied lag, meer schade had dan een boer uit bijvoorbeeld Sneek. Ook een regeling waarbij boeren alleen in dierenwelzijn mochten investeren, bleek niet in alle gevallen waterdicht. Een juridisch team boog zich over de verordening en kwam met een oplossing waarbij de genoemde groep boeren kon investeren in een tweede tak. Dat kon een zorgboerderij zijn, maar ook een recreatiewoning of een camping. Bijkomstigheid bij deze regeling was dat de investering voor 100 procent kon worden gesubsidieerd met een maximum van 100.000 euro in drie jaar. Deze laatste wijziging moest echter wel door de Provinciale Staten worden goedgekeurd, omdat dit een wijziging van de subsidieverordening betrof en in PS eerder al was besloten niet meer dan 50 % van de investering te vergoeden. Tijdens een vergadering in maart 2004 in De IJsherberg in Dokkum werden boeren op de hoogte gebracht en werd ook voor het eerst gesproken over de zogenoemde minimusregeling, waarbij boeren 100 procent subsidie konden krijgen op hun investering.

Motie van wantrouwen
Provinciale Staten is er steeds van uitgegaan dat de minimusregeling gebaseerd was op een  besluit van Gedeputeerde Staten. Groot was dan ook de ontsteltenis tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 15 december toen het hele besluit spoorloos bleek. Hoewel Bijman bleef spreken over een GS besluit van december 2003, kwam er geen enkel bewijs daarvan op tafel. Uiteindelijk werd door inspanning van onze fractie duidelijk dat het punt op de agenda van GS van 9 december 2003 had gestaan. Uit het verslag van die vergadering bleek echter dat zowel gedeputeerde Andriessen (landelijk gebied) als de verantwoordelijk gedeputeerde Bijman afwezig waren. Het leek er dus op dat er in het geheel geen besluit door GS genomen was. Toch had de gedeputeerde zich hierop beroepen en bovendien had hij in Dokkum de verwachting gewekt dat de boeren voor 100% een beroep konden doen op de investeringsregeling. De voltallige oppositie eiste van de gedeputeerde dat deze het boetekleed zou aandoen. Omdat hij dit weigerde diende zij daarop een motie van wantrouwen in tegen de gedeputeerde. De collegepartijen steunden de gedeputeerde. Wel zei de PvdA van de gedeputeerde te verwachten dat hij volledig openheid van zaken zou geven. De collegepartijen spraken hun zorg uit over zijn handelwijze. Bijman beloofde de Staten om daags na de vergadering de juiste stukken op te sporen en via de mail naar de Statenleden te sturen.

Spoeddebat
Die openheid van de gedeputeerde kwam inderdaad. Wel hadden GS een hele dag nodig om de geheime besluitenlijst op te diepen, omdat deze slechts op papier aanwezig bleek en niet digitaal. De informatie van GS gaf echter geen reden voor tevredenheid. Onvoldoende werd duidelijk gemaakt waaruit de besluitvorming precies bestond en hoe die tot stand was gekomen. Reden voor verschillende fracties om in te stemmen met een door GrienLinks aangevraagd spoeddebat. Dat debat zal 3 januari 2005 worden gehouden.

Sociale Agenda

Provinciale Staten van Fryslân hebben in het voorjaar van dit jaar het Sociale Beleidskader vastgesteld. Daarin werd aangegeven hoe de sociale kaart van Fryslân er in de toekomst uit moet zien. Ook werden er verschillende Sociale debatten in de provincie gehouden en een slotdebat met instellingen en organisaties in Leeuwarden. Samen vormden ze de basis voor de concept Sociale Agenda waarover de Staten vorige week moesten beslissen.
In de concept Sociale Agenda wordt gekozen voor vier hoofdthema’s te weten jongeren, vergrijzing, mensen met diverse problemen en sociale cohesie en vrijwilligerswerk.
Voor de ChristenUnie/SGP is het steeds belangrijk geweest dat bestaande organisaties en netwerken hun plek houden. Daarom ondersteunden we een motie waarbij de positie van deze organisaties gewaarborgd wordt.

Minder gelukkig zijn we met een voorstel om het Platform Levensbeschouwing in Kleurrijk Friesland opnieuw een subsidie te geven. We hebben dan ook tegen dit voorstel gestemd. Dat heeft verschillende redenen.
Allereerst is met Kleurrijk Friesland afgesproken dat de subsidie zou eindigen op 31 december 2004. De enige reden om ook na 2004 een subsidierelatie met het Platform te onderhouden is wanneer de organisatie zich in de vier jaar zou omvormen tot een algemeen platform voor allochtone zelforganisaties. Aan de hand van rapportages van Kleurrijk Friesland zou worden geëvalueerd welke vorderingen de organisatie op dat gebied maakte. De rapportages bleven echter uit, ondanks tal van aanmaningen van de provinciale ambtenaren. De afgelopen twee jaar is Kleurrijk Friesland volstrekt in gebreke gebleven. De fractie van ChristenUnie/SGP is van mening dat het instandhouden van een relatie met een dergelijke organisatie geen enkel doel dient. Het zou beter zijn deze relatie per 31 december te beëindigen, zoals de Staten ook hebben afgesproken.
Kleurrijk Friesland is ons als organisatie niet sympathiek. Dat komt vooral door uitspraken van een van de voormannen van het Platform, de Leeuwarder imam Mustafa Onlü die zich dit jaar tijdens een radio-interview liet ontvallen dat hij aanslagen van Palestijnse zelfmoordplegers op Israëlische burgers niet beschouwd als terreurdaden. Kleurrijk Friesland heeft zich nooit publiek gedistantieerd van deze uitlating. Overigens heeft deze imam meer verwerpelijke uitspraken gedaan. Zo sprak hij zich ter gelegenheid van het uitspreken van de fatwa over Salman Rushdi uit voor de doodstraf voor de schrijver. Toen hij onlangs met deze uitspraak werd geconfronteerd, verschool hij zich achter zijn gebrekkige kennis van het Nederlands.

Geen Bureau voor handelsrelaties met Chinese provincie Sichuan

‘Zal de muis gaan dansen met de olifant’, vroeg Rein Ferwerda woensdag toen aan de Staten werd gevraagd ruim 81 duizend euro beschikbaar te stellen voor het optuigen van een handelsbureau met de Chinese provincie Sichuan. Hoewel we ons kunnen voorstellen dat het Friese bedrijfsleven best een graantje wil meepikken van de explosieve economische groei in China, willen we geen gemeenschapsgeld inzetten voor een dergelijk bureau. Belangrijke overweging daarin zijn de mensenrechten en de positie van christenen in de Volksrepubliek. Het afgelopen jaar is de positie van de christenen zelfs nog weer verslechterd. Dat blijkt uit cijfers van Open Doors. We zien daarom geen enkele reden om de banden met China nauwer aan te halen. Het argument dat mensenrechten meer bespreekbaar zijn binnen een relatie dan daarbuiten, heeft voor ons geen kracht. China heeft een imposante staat van dienst als het gaat om het negeren van buitenlandse kritiek op het omgaan met mensenrechten.

Oevers en kaden

Voor de tweede keer mochten Provinciale Staten zich buigen over de financiering van het onderhoud en herstel van oevers en kaden. Gedeputeerde Staten wil dit onderhoud en herstel graag integraal uitvoeren samen met andere projecten, zoals de aanleg van fietspaden. In een eerdere vergadering op 3 november kon geen besluit over dit onderwerp genomen omdat er sprake was van stakende stemmen (evenveel voorstemmers als tegenstemmers). Een aantal partijen waaronder de ChristenUnie/SGP stelde in een amendement voor de in te stemmen met het integrale project Oevers en Kaden maar wil de vinger aan de pols houden met betrekking tot de uitgaven ervoor. Onderdeel van die controle is en evaluatie in 2006. Dan willen de Staten opnieuw bekijken op welke wijze ze het project willen blijven financieren. Verder werd in het amendement voorgesteld dat voor de jaarschijven 2005-2006 een bedrag van 2 miljoen euro beschikbaar komt. Ook komt er geen 100.000 euro voor extra personeel voor het waterschap. Gedeputeerde Staten namen het amendement over.

Bijeenkomst over normen en waarden

Kom ook naar de Nieuwjaars thema avond over  “Waarden en Normen” op 18 Januari 2005 20.00 uur in de Schakel te Camminghaburen. De discussie over waarden en normen is weer heel actueel. Geweld op straat, vloekverbod, positie Islam, Wilders en ga zo maar door! Alle reden voor de ChristenUnie om daar eens goed over te praten. We hebben daarom o.a. uitgenodigd: Addy Stoker   (ChristenUnie) , Ds. Gerben Hoogterp  (PAL/ Groenlinks) en Gijs Jacobse (LLP)

Goede wensen

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP wenst u gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2005.

Archief > 2004