Waarheen met het OV?

dinsdag 23 november 2004 10:00

De onrust over de bezuinigingen in het Openbaar Vervoer (OV) is op dit moment groot. Personeel van de vervoersmaatschappijen in Fryslân maken zich terecht grote zorgen om hun werkgelegenheid en ook de onvrede bij de gebruikers van het OV zal na 9 januari 2005, de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling, toenemen.

De bezuinigingen werden ons opgedrongen vanuit Den Haag. In de ogen van de provinciale ChristenUnie/SGP fractie geheel ten onrechte. In onze provincie was het Openbaar Vervoer efficiënt geregeld en ook de aanbestedingen, die het gevolg waren van de privatisering, waren goed verlopen. In veel gebieden in de randstad moet hier zelfs nog een begin mee gemaakt worden. Vreemd dat toch aan onze provincie een efficiency -korting werd opgelegd, terwijl het westen daar in veel mindere mate door wordt getroffen.

Het overgrote deel van de fracties in provinciale staten ging, na lang wikken en wegen, akkoord met het niet langer compenseren van de opgelegde bezuiniging. Uiteindelijk is het OV een rijkstaak, die ook met rijksmiddelen gefinancierd moet worden. Bovendien begint ook de provincie zo langzamerhand te merken dat voor allerlei initiatieven de geldmiddelen krap worden.

Maar hoe moet het nu verder met het OV. Bij onze fractie leeft de angst dat door deze bezuinigingen de neerwaartse spiraal versterkt wordt voortgezet. Ik zeg met opzet wordt voortgezet, omdat er al sprake was van  een verminderde belangstelling voor met name het vervoer per bus. Cijfers wijzen uit dat per jaar 6% minder strippenkaarten verkocht worden. Er is dus al sprake van een verminderde belangstelling voor deze vorm van vervoer, die alleen nog maar zal worden versterkt als buslijnen worden uitgedund en in sommige gevallen verdwijnen. Vormen van gratis OV en 1- Eurotrajecten kunnen op korte termijn enigszins de terugloop van het aantal reizigers beperken, maar structureel lijkt ons dat geen oplossing.

De ChristenUnie/SGP fractie heeft zich van het begin af op het standpunt gesteld dat de bezuinigingen van het rijk gecompenseerd zouden mogen worden, als er vanuit GS gewerkt gaat worden aan een visie op het OV, waarbij ook meegenomen moet worden hoe nieuwe vormen en dus innovatie daarin een plek kunnen krijgen. Helaas hebben niet alle partijen daarin toegestemd, zodat een voorstel met die strekking in provinciale staten werd verworpen.

Volgens ons is het nog niet te laat om actie te ondernemen. De zweeftrein lijkt langzaam maar zeker uitgerangeerd. De 210 miljoen Euro die de provincie daarmee bespaart , zouden voor een deel in een fonds gestort kunnen worden, waarmee het OV uit de impasse gehaald kan worden waarin het nu terecht is gekomen. Met domweg bezuinigen lukt dat niet. Er zal echt iets anders moeten gebeuren om mensen van deze tijd, vervoer te bieden dat past bij deze tijd. Het zou fantastisch zijn als zowel de politiek als de vervoerder deze handschoen zou oppakken. Een onterechte bezuiniging zou daarmee in een kans omgezet kunnen worden.

Albert Oostland
(lid van de provinciale statenfractie van ChristenUnie/SGP)

Archief > 2004