Hallo, wij zijn er óók nog!

woensdag 01 september 2004 08:42

De ChristenUnie protesteert tegen het voornemen van staatssecretaris Karien van Gennip om de economische steun aan de noordelijke provincies in 2006 stop te zetten. Het motto van de publieksactie is “Hallo, wij zijn er ook nog!”

ChristenUnie neemt initiatief voor brede publieksactie Steun aan het Noorden

“Hallo, wij zijn er ook nog!”

De ChristenUnie wil het grote publiek betrekken bij de protesten tegen het voornemen van staatssecretaris Karien van Gennip om de economische steun aan de noordelijke provincies in 2006 stop te zetten. Het motto van de publieksactie is “Hallo, wij zijn er ook nog!” In de loop van volgende week lanceert de ChristenUnie een website www.steunaanhetnoorden.nl en verspreidt de partij een briefkaart, waarop burgers hun handtekening kunnen zetten. Arie Slob: “Er is afgesproken dat de overheid de noordelijke provincies tenminste tot 2010 ondersteunt, dus als het kabinet er nu mee stopt, schendt het de afspraken. Dat kan natuurlijk niet. Temeer omdat steun aan het Noorden nog steeds nodig is. Zeker nu het economisch tegenzit. Nu stoppen zou ernstige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de economische ontwikkeling”.

De besturen van gemeenten en maatschappelijke- en onderwijsorganisaties hebben vandaag in Martiniplaza in Groningen een pamflet ondertekend. Daarin roepen zij regering en parlement op de steun aan het Noorden voort te zetten. De Tweede-Kamerfractie van de ChristenUnie en de statenfracties in de noordelijke provincies hebben dit moment aangegrepen om in aanvulling daarop deze publieksactie aan te kondigen. Daarmee geeft de partij een vervolg aan de motie van Arie Slob c.s., waarin de Tweede Kamer zich uitsprak vóór continuering van de steun aan het Noorden.

De actie is een initiatief van de ChristenUnie, maar de partij speelt alleen een faciliterende rol. Arie Slob: “Op de briefkaart en de website zul je de ChristenUnie niet terugvinden, want het gaat om de voortzetting van de steun aan de noordelijke provincies. Daarom mag er geen enkele belemmering zijn voor wie dan ook om met deze actie mee te doen”. Het is de bedoeling dat de handtekeningen bij de begrotingsbehandeling van Economische Zaken worden aangeboden aan de staatssecretaris.

Voor méér informatie: Nico Schipper, voorlichter (06 12477662) of Arie Slob (06 18305930).

Archief > 2004