CdK Nijpels op het matje

woensdag 21 juli 2004 14:12

ChristenUnie/SGP roept Nijpels ter verantwoording om uitspraken over politiek bestel

PERSBERICHT

De statenfractie van ChristenUnie/SGP in Fryslan is hevig verontwaardigd over uitspraken van de Commissaris van de Koningin Ed Nijpels in de Telegraaf van zaterdag 17 juli. In een interview sprak de Commissaris zich in ronde bewoordingen uit voor een twee- of driepartijensysteem. Als reden voerde Nijpels aan dat in het huidige systeem met veel kleine partijen niet valt te regeren. Het interview werd gegeven tijdens een officiële bijeenkomst op het Friese Statenjacht, waarbij de Commissaris het provinciebestuur vertegenwoordigde.

Fractievoorzitter Rein Ferwerda van de ChristenUnie/SGP vroeg op 23 juli hoe het college van Gedeputeerde Staten en de Commissaris het geschade vertrouwen van oppositiepartijen weer terug wil winnen. Nog maar kort geleden hebben alle partijen in de Friese Staten opnieuw hun vertrouwen in de Commissaris uitgesproken, wat leidde tot de herbenoeming van Nijpels. Dat de Commissaris zo kort na deze herbenoeming dergelijke uitspraken doet, noemt Ferwerda onbegrijpelijk. Ferwerda wil dat ook weten of de mening van de Friese Commissaris wordt gedeeld door de andere leden van GS. Verder vraagt de Statenfractie van ChristenUnie/SGP zich af of een Commissaris dergelijke uitspraken wel mag doen als hij optreedt als vertegenwoordiger van het provinciebestuur.

Inmiddels heeft de Commissaris geantwoord, dat hij de betreffende uitlatingen als privé-persoon heeft gedaan.

Archief > 2004