Statenfractie ChristenUnie/SGP bezoekt Vlieland

vrijdag 20 februari 2004 10:57

VLIELAND - De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP was woensdag 11 februari op werkbezoek in de gemeente Vlieland. Burgemeester en wethouders praten de provinciale bestuurders bij over de problematiek op het eiland. Lange tijd werd gesproken over het verdwijnen van het cavalerie schietkamp (CSK) Vliehors en de daarmee gepaard gaande verdwijning van werkgelegenheid. De schietrange geeft nu nog werk aan een vijfde deel van de beroepsbevolking van Vlieland.

De landmacht verlaat de basis nog dit jaar. In oktober moet alle materiaal verdwenen zijn. De gebouwen blijven staan. Bedoeling is dat verschillende onderdelen van de krijgsmacht incidenteel gebruik zullen maken van de gebouwen. Bijvoorbeeld voor conferenties of groepsbijeenkomsten. Burgemeester Rob van der Mark vroeg de provinciale fractie om vooral flexibel om te gaan met datgene wat op een eiland aan werkgelegenheid kan worden gerealiseerd. ‘Bij de beoordeling of iets pas in het Streekplan kan heel eenzijdig naar de natuurfunctie worden gekeken. Maar dat bevordert de monocultuur. Wij vragen geen scheepswerven, maar in de nuancering moet een en ander mogelijk zijn’. Met het sluiten van de schietrange verdwijnen 33 arbeidsplaatsen. Een groot deel daarvan (23) behoort tot burgermilitair personeel. Zij zijn gerekruteerd uit de bevolking van Vlieland. Een deel van krijgt een andere functie, anderen gaan naar de wal voor een nieuwe baan. Tien mensen willen niet van het eiland af en zijn daarom moeilijk herplaatsbaar. Het gemeentebestuur van Vlieland maakt zich ook zorgen over de toenemende bezuinigingen van Rijkswaterstaat op het beheer van de duinen. Was het vroeger zo dat na elke storm ontstane gaten in de duinen werden gerepareerd, tegenwoordig is het onderhoud vrijwel nihil. Er wordt volstaan met zandsuppletie vlak voor de kust in zee. Van der Mark vreest dat het beleid van RwS tot gevolg heeft dat het massief van het eiland wordt aangetast. ‘Vlieland is op zijn smalste punt slechts 500 meter breed’, aldus de burgemeester. De Statenfractie van ChristenUnie/SGP bracht ook nog een bezoek aan de Schietrange en Rijkswaterstaat.

Archief > 2004