Spoor Leeuwarden-Groningen in provinciale handen?

zaterdag 27 maart 2004 18:14

PERSBERICHT

De Provincie Friesland voert gesprekken met de provincie Groningen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de overname van de spoorlijn Leeuwarden – Groningen. Op korte termijn loopt het contract met de Nederlandse Spoorwegen af. De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vraagt aan Gedeputeerde Staten om de laatste stand van zaken in deze gesprekken. Ook vraagt de fractie aan GS of deze al heeft nagedacht over de aanbesteding van de spoorlijn.

PERSBERICHT

De Provincie Friesland voert gesprekken met de provincie Groningen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de overname van de spoorlijn Leeuwarden – Groningen. De lijn valt nu nog onder verantwoordelijkheid van de minister. Op korte termijn loopt het contract met de Nederlandse Spoorwegen af.

De Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vraagt aan Gedeputeerde Staten om de laatste stand van zaken in deze gesprekken. Ook vraagt de fractie aan GS of deze al heeft nagedacht over de aanbesteding van de spoorlijn. Tot nu toe besteedt GS het Openbaar Vervoer onderhands aan. Deze onderhandse gunning wordt nu nog toegestaan, maar zal op zijn laatst op 1 januari 2005 wettelijk verboden worden. Mocht GS ook de lijn Leeuwarden Groningen op deze manier willen aanbesteden, dan is enige haast geboden.

Verder vraagt de fractie of GS ook de aanbesteding van de lijn Harlingen – Leeuwarden en de lijn Stavoren - Leeuwarden in de gesprekken wil betrekken.  (Einde persbericht)

Achtergronden:

In de Volkskrant van 23 maart en het Friesch Dagblad van 18 maart wordt gemeld dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat praat met provincies over de overname van verschillende spoorlijnen. Ook de spoorlijn Leeuwarden Groningen wordt daarbij genoemd. Op korte termijn lopen de overeenkomsten tussen NS en het ministerie af. In de genoemde krantenartikelen wordt gesteld dat provincies na de overname overgaan tot aanbesteding van de spoorlijnen.

Vragen:

1. Kunt u bevestigen dat u met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Groningen in gesprek bent over de overname van de genoemde spoorlijn?

2. Wat is de voortgang van deze gesprekken? Kunt u bevestigen dat deze gesprekken op korte termijn worden afgerond?

3. De exploitatie van de spoorlijn vertoont een verlies. In welke vorm wordt dat gecompenseerd als de provincie de spoorlijn overneemt?

4. Tot nu toe maakt de provincie Fryslân gebruik van het systeem van onderhandse aanbesteding. Wettelijk mag dit nog steeds. Hoe zal de aanbesteding voor de spoorlijn Leeuwarden Groningen zijn, als de lijn wordt overgenomen?

5. Op welke manier worden in de gesprekken over de aanbesteding de lijnen Harlingen-Leeuwarden en Stavoren-Leeuwarden meegenomen?

Archief > 2004