Weer vragen over Sonac!

zaterdag 24 januari 2004 12:38

Voor de derde keer in korte tijd stelt de Provinciale Statenfractie van ChristenUnie/SGP vragen aan Gedeputeerde Staten over de gang van zaken bij het destructiebedrijf Sonac BV, het vroegere Rendac Bergum BV. Twee keer eerder richtte de fractie vragen aan GS, maar kreeg daarop geen antwoord.
De fractie heeft vernomen dat maar liefst drie bedrijven onderzoek doen naar de geur–emissie van Sonac. De uitkomsten van die metingen verschillen nogal van elkaar. De fractie van ChristenUnie/SGP is van mening dat deze veelheid van uitkomsten de onduidelijkheid bevordert en vraagt GS welke uitkomst wordt gehanteerd bij het vaststellen van de geur–emissie. Verder vraagt de fractie naar problemen rond de biofilters. Deze blijken bij elke meting niet of onvoldoende te werken.
Het calamiteitenplan voor Sonac is ondanks toezeggingen van zes jaar geleden nog steeds niet vastgesteld. De fractie van ChristenUnie/SGP vraagt GS om aan te geven wat er in deze zes jaar is gebeurd om te zorgen dat er alsnog een acceptabel calamiteitenplan op tafel komt. Ook vraagt de fractie naar de uitslagen van een leefbaarheidonderzoek dat in het najaar van 2003 is uitgevoerd.
Het destructiebedrijf Sonac ligt elke maandag stil voor groot onderhoud. De fractie van ChristenUnie/SGP vraagt of de provincie ooit aan Sonac heeft voorgesteld dit onderhoud op zaterdag uit te voeren. ‘Dat zou in elk geval leiden tot een sterke vermindering van productieactiviteiten in het weekend en de daarmee gepaard gaande stankoverlast’, aldus de fractie.

Statenfractie ChristenUnie/SGP Fryslân
Leeuwarden, 21 januari 2004

Geacht college,

Opnieuw willen wij uw aandacht vragen voor een aantal zaken rond Rendac/Sonac. Eind vorig jaar hebben wij tot twee keer toe schriftelijke vragen hierover gesteld. U kon of wilde toen geen antwoorden geven. Voor onze fractie was dit reden om nog eens goed naar de gang van zaken rond Sonac te kijken. Wij hebben daarom nu de volgende vragen voor u.

1. In het verleden is er afgesproken dat er periodiek bestuurlijk overleg zou plaatsvinden over Sonac, onder leiding van de verantwoordelijk gedeputeerde. Bij dit overleg waren in ieder geval uitgenodigd: Milieu-inspectie van VROM, LNV, RVV, de provincie, de gemeente Tytsjerksteradiel en Sonac. In dit overleg zouden gerezen knelpunten worden besproken en de overeengekomen prestaties op grond van de in 1992 vastgestelde Integrale Milieu Zonering (IMZ) worden geëvalueerd. Kunt u aangeven hoe dit overleg de laatste tijd heeft gefunctioneerd?
2. Uit onze informatie blijkt dat er door drie verschillende bedrijven/instanties geurmetingen worden verricht. De uitkomsten verschillen per bedrijf of instantie wat de meting uitvoert. Op basis van welke meting door welk bedrijf of instantie wordt de geuremissie vastgesteld? Is het college met ons van mening dat meting door drie verschillende bedrijven of instanties de duidelijkheid niet bevordert?
3. Is het college bekend met de problemen rond de biofilters bij Sonac? Problemen rond deze filters werden telkens bij geuronderzoek vastgesteld. De biofilters moeten voldoende vochtig zijn en ze werden regelmatig droog aangetroffen. Het mag duidelijk zijn dat ze dan nauwelijks werken. Is er in het rekenmodel uitgegaan van volledig goed functionerende biofilters? Hoe staat het nu met de biofilters? Het moet toch niet zo’n probleem zijn om deze filters voldoende nat te houden.
4. Een van de afspraken met Sonac in het bestuurlijk overleg was dat de bestaande drogers zouden worden vervangen door schijfdrogers. Deze zouden een zeer gunstig effect hebben op de geuremissie (vermindering). Heeft deze vervanging al plaatsgevonden?
5. Tot op heden is er geen vastgesteld calamiteitenplan voor Sonac. Het is echter dringend gewenst dat er een actueel calamiteitenplan wordt vastgesteld. Door allerlei oorzaken is dit er nog niet van gekomen. De provincie en de gemeente Tytsjerksteradiel hebben bij WVC en later bij LNV aangegeven dat ze niet met het voorgestelde calamiteitenplan kunnen leven. Kan het college aangeven op welke termijn het calamiteitenplan voor Sonac wordt vastgesteld? Al in 1998 is een concept met toenmalig minister Borst besproken, inmiddels zijn we 6 jaar verder. Kunt u aangeven wat er in de tussentijd is gebeurd rond het calamiteitenplan?
6. In het najaar van 2003 zou een leefbaarheidonderzoek plaatsvinden. Wij nemen aan dat dit inmiddels is uitgevoerd. Wat zijn de resultaten hiervan?
7. In het bestuurlijk overleg werd afgesproken dat Sonac een pasteurisatievat zou installeren, waar het resterende materiaal op zaterdag in zou kunnen worden gepasteuriseerd (alle aanwezige bacteriën gaan dood) en het materiaal zou op maandag eigenlijk veel schoner kunnen worden verwerkt, met zelfs minder stankemissie. Is dit pasteurisatievat al geïnstalleerd en wordt het ook voor het beoogde doel gebruikt? Elke maandag ligt Sonac stil voor groot onderhoud. Het procédé is erg gevoelig voor storingen en groot onderhoud is noodzakelijk. Heeft de provincie ooit met Sonac gesproken over het uitvoeren van groot onderhoud op zaterdag? Dit zal in elk geval leiden tot een sterke vermindering van productieactiviteiten in het weekend en de daarmee gepaard gaande stankoverlast.

Wij spreken in onze vragen steeds over Sonac. We bedoelen daar uiteraard ook Rendac mee.

Namens de fractie van ChristenUnie/SGP

Otto van der Galiën