Provinciale enquête!

maandag 19 januari 2004 22:13

Statenfractie ChristenUnie/SGP wil een enquête naar het milieubeleid van de provincie.

ChristenUnie/SGP WIL PARLEMENTAIR ONDERZOEK OF ENQUETE NAAR PROVINCIAAL HANDHAVINGSBELEID IN ZAKE MILIEUVERGUNNINGEN

Nadat eerst bij ATF bleek dat de provinciale handhavingstaak inzake milieuvergunningen te kort schoot, blijkt nu uit een artikel in de Leeuwarder Courant van 24 december 2003 dat ook bij Orion sprake is van overtredingen van wetten en verordeningen. De fractie van ChristenUnie/SGP is van mening dat er een parlementair onderzoek of liever nog, een parlementaire enquête komt naar het provinciale handhavingsbeleid in zake milieuvergunningen. “Door middel van een dergelijk onderzoek of enquête zou in beeld gebracht kunnen worden of er bij meerdere bedrijven in Fryslân problemen zijn”, aldus ChristenUnie/SGP statenlid Otto van der Galiën. “We gaan nu af op incidenten: Oldenburger, ATF, Orion, Rendac/Sonac. Het wordt tijd dat de Staten volledig inzicht krijgen. Als er fouten en/of tekortkomingen zaten in het handhavingsbeleid is het goed om dat boven tafel te hebben. College en staten kunnen dan samen werken aan verbetering, mocht dat nodig zijn.”
De fractie heeft het college opnieuw vragen gesteld over de situatie bij Orion. Daarin vraagt de fractie ondermeer het college inzicht te geven in de problematiek rond Orion.

Betreft: schriftelijke vragen Orion

Geacht college,

Op 11 september 2003 stelden wij u vragen omtrent de situatie bij Orion te Drachten. Uw antwoord kwam er kortgezegd op neer dat u toen nog geen antwoord kon geven op onze vragen. Er was nog vooroverleg gaande over de aanpassing van de milieuvergunning. U benadrukte ook dat alles in goed overleg verliep.
Op woensdag 24 december 2003 verscheen in de Leeuwarder Courant een artikel over de situatie bij Orion. Op grond van art. 36 van het reglement van orde willen wij u opnieuw onze vragen van 11 september onder de aandacht brengen, aangevuld met enige nieuwe vragen.

1. Wij verzoeken het college op zo kort mogelijke termijn de staten volledig inzicht te geven in de problematiek rond Orion. Hierbij willen we graag antwoord hebben op de volgende vragen.
2. Waaruit bestaan de verschillen van inzicht tussen provincie en gemeente Smallingerland rond Orion?
3. Wat is de rol van de VROM-inspectie in dit verhaal?
4. Hoe denkt de provincie weer op 1 lijn te komen met de gemeente?
5. Waarom wil het RIVM geen integraal rapport maken over de veiligheidsrisico’s?
6. Het blijkt dat er van de ambtelijke overleggen geen gespreksverslagen gemaakt worden. Is het college met ons van mening dat dit de controlerende taak van PS frustreert en derhalve aangemerkt moet worden als een ernstige tekortkoming?

Hoogachtend,

namens de fractie van ChristenUnie/SGP