Fractiereglement

donderdag 30 januari 2003 21:41

FRACTIEREGLEMENT

Uitgangspunt Artikel 1
De fractie voert haar beleid in de provinciale staten op basis van de beginselen van ChristenUnie en SGP zoals vastgelegd in hun statuten en het door de partijen vastgestelde program. Zij stelt zich daarbij ten doel als eenheid naar buiten te treden en de werkzaamheden en functies zo goed mogelijk over de fractieleden te verdelen.

Fractie Artikel 2
De gekozen en benoemde statenleden vormen de fractie. De lijsttrekker wordt fractievoorzitter.
De fractie kiest uit haar midden een vice-voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Fractieleden worden geacht de politieke vergaderingen bij te wonen.
Het lidmaatschap van de fractie eindigt door verkiezing tot gedeputeerde, door het ophouden statenlid te zijn, door het ophouden lid te zijn van ChristenUnie of SGP of door uittreden uit de fractie.
Als de provincie de eerstvolgende op de lijst faciliteiten geeft, dan wordt bij voorkeur van die mogelijkheid gebruik gemaakt.

Fractievoorzitter Artikel 3
De fractievoorzitter doet alles wat het goed functioneren van de fractie bevorderen kan.
De fractievoorzitter bereidt de besluitvorming in de fractie voor, verzorgt de contacten met de andere statenfracties, met gelijkgezinde gemeenteraadsfracties in Fryslân, met gelijkgezinde statenfracties in buurprovincies, met de media en ziet toe op naleving van dit reglement.

Vice-fractievoorzitter Artikel 4
De vice-fractievoorzitter vervangt de fractievoorzitter bij diens afwezigheid.

Secretaris Artikel 5
De secretaris verzorgt alle administratieve werkzaamheden naar de wensen van de fractie.
De secretaris verzorgt en beheert het archief.
De secretaris kan zijn werk geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een administrateur.

Penningmeester Artikel 6
De penningmeester beheert de geldmiddelen van de fractie en legt jaarlijks, zo spoedig mogelijk na afloop van het kalenderjaar, onder overlegging van een deugdelijke staat van inkomsten en uitgaven, rekening en verantwoording af aan de fractie. Zo nodig rapporteert hij tussentijds over de stand van de saldi, ontvangen gelden en gedane uitgaven. Vaststelling van de rekening door de fractie stelt de penningmeester tot decharge. De fractie legt verantwoording af aan de provincie binnen de gestelde termijn. De penningmeester kan zijn werk geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een boekhouder.

Fractie-assistentie Artikel 7
De fractie stelt een Raad van Advies aan. Tot en met de negende kandidaat van de lijst wordt geacht actief mee te werken. De fractie kan andere adviseurs daaraan toevoegen, op voorwaarde dat zij lid zijn van ChristenUnie of SGP. Adviseurs geven tijdig schriftelijke en/of mondelinge adviezen, wonen fractievergaderingen bij, hebben daarin een adviserende stem en kunnen de fractie bij representatieve en andere verplichtingen vertegenwoordigen.
De fractie kan ter assistentie medewerkers aanstellen.
De fractie (eventueel de Stichting Fractieondersteuning) sluit met ieder van hen een contract, waarin rechten en plichten, alsmede de zittingsduur wordt opgenomen.

Stichting Fractieondersteuning Artikel 8
De fractie kan een Stichting Fractieondersteuning ChristenUnie Fryslân instellen. Het doel daarvan is het verlenen van administratieve, organisatorische en wetenschappelijke assistentie.
Het bestuur van de Stichting bestaat uit fractievoorzitter, penningmeester en (zo mogelijk) een derde gekozen en benoemd statenlid.
De Stichting heeft eigen statuten.

Fractievergaderingen Artikel 9
1. De fractie stelt per kalenderjaar een vergaderschema vast met dien verstande, dat zij gewoonlijk vóór elke vergadering van Provinciale Staten samenkomt en verder zo dikwijls de voorzitter dat nodig oordeelt of tenminste de helft van de fractieleden onder opgaaf van redenen dit aan de voorzitter verzoekt.
2. Bij afwezigheid van meer dan de helft van de statenleden is een vergadering een oriënterende, niet rechtsgeldige samenkomst.
3. Elke fractievergadering wordt geopend met gebed en bijbellezing en met gebed gesloten.
Bij ontbreken van een ambtsgebed vóór de opening van vergaderingen van provinciale staten, komt de fractie als regel voor de aanvang van de statenvergadering in gebed bij elkaar.
4. Fractievergaderingen zijn als regel niet openbaar, tenzij de fractie anders besluit. Tenzij ter vergadering anders is bepaald, is geheimhouding inzake het besprokene verplicht.
5. Moties, amendementen en initiatief voorstellen worden zoveel mogelijk in de fractievergadering ter sprake gebracht. Als in de fractievergadering stemafspraken worden gemaakt, dan moeten de fractieleden zich daaraan houden. Als een lid een afwijkend standpunt heeft, dan moet hij de voorzitter daarvan in kennis stellen.
6. Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen. Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk.

Contacten Artikel 10
1. Politieke contacten
Onderhandelingen met andere politieke fracties, partijen of derden worden gevoerd door de fractievoorzitter, of door leden van de fractie als de fractie daartoe opdracht heeft gegeven. Het resultaat van de onderhandelingen dient onderwerp van besluitvorming in de fractie te zijn.
2. Partijpolitieke contacten
Aan het provinciaal orgaan van ChristenUnie en SGP brengt de fractie tenminste eenmaal per jaar verslag uit.
De fractie neemt initiatieven om het contact met wethouders en raadsleden van ChristenUnie en SGP in onze provincie te bevorderen.
3. Maatschappelijke contacten
De fractie stelt zich voldoende op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen.

Vervallenverklaring Artikel 11
Als een fractielid handelt in strijd met het algemeen belang, fractiebelang, of belang van ChristenUnie en SGP of die belangen verwaarloost, dan kan de (vice)voorzitter hem ter verantwoording roepen.
Als naar het oordeel van de meerderheid van de fractie de verantwoording onvoldoende is en het lid in zijn handelen volhardt, dan stelt de fractie het lid in de gelegenheid zich te verantwoorden in een gemeenschappelijke vergadering van de fractie en het betreffende provinciale partijbestuur.
Blijft het lid volharden in zijn handelen, dan stelt de (vice)voorzitter voor tot vervallenverklaring van het lidmaatschap over te gaan, onder vermelding van de gronden.
Het besluit tot vervallenverklaring van het lidmaatschap moet worden genomen met tweederde van de uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin tenminste tweederde van de fractieleden aanwezig is.

Gedragscode Artikel 12
Als fractielid wil ik, voor de komende zittingsperiode, mij van harte inzetten voor het werk van de fractie. Ik wil de ideeën van de ChristenUnie/ SGP binnen de provincie Fryslân zo goed mogelijk vertolken. Ik stem in met de beginselen van ChristenUnie of SGP en het verkiezingsprogram in Fryslân. Samen met mijn fractie wil ik mij inspannen om als eenheid naar buiten te treden. Wat in de fractievergadering besproken wordt, breng ik niet in de openbaarheid en ik stem in met het feit dat de fractievergaderingen besloten vergaderingen zijn, tenzij wij als fractie anders besluiten. Overleg met andere politieke fracties, partijen of derden voer ik slechts als de fractie daartoe opdracht geeft.
Tijdens de zittingsperiode eindigt mijn lidmaatschap van de fractie als ik ophoud statenlid te zijn; als ik ophoud lid te zijn van ChristenUnie of SGP; bij uittreding en bij vervallenverklaring lidmaatschap.
Tevens stem ik in met dit reglement.

Getekend d.d. 30 januari 2003

R. Ferwerda P.T. de Vries A. van der Werf