Alg. Besch. 2000 van RPF/SGP en GPV

woensdag 08 december 1999 21:09

Algemene Beschouwingen van de statenfracties van GPV en RPF/SGP in Fryslân

SAMENVATTING

Het begin luidde als volgt: "Voor het eerst in de geschiedenis gezamenlijke Algemene Beschouwingen van RPF/SGP en GPV. Doel daarbij is de versterking van de christelijke politiek in de provincie Fryslân. De Statenfracties van RPF/SGP en GPV willen met deze gezamenlijke Algemene Beschouwingen een eerste stap zetten. Nieuw is de samenwerking niet. Al jaren spraken wij af en toe voor elkaar. Maar dat af en toe willen wij nu bekronen met gezamenlijke Algemene Beschouwingen. In de overtuiging dat onze bodschap aan kracht zal winnen. Niet door het getal, maar door gezamenlijke argumenten. Samenwerken op basis van elkaars sterke punten."
De Algemene Beschouwingen gingen
over de positie van Leeuwarden,
over verkeer en vervoer (bijvoorbeeld over de weg Midlum-Zurich, waarover wij onze verontrusting uitspraken en suggesties voor verbetering deden),
over duurzame ruimtelijke kwaliteit, over welzijn, zorg, onderwijs en cultuur (bijvoorbeeld over een nieuwe Enceclopedie van Fryslân).
Een motie van ons daarover werd door het College van GS overgenomen.
Een motie van ons om te bevorderen dat het 'voorkeursrecht' (dat Gemeenten en Rijk bij verkoop van gronden eerste kooprecht hebben) ook gaat gelden voor Provinciale Staten, werd ook overgenomen door het College. Dit om opdrijving van grondprijzen te voorkomen.
Van drie moties over de Zuiderzeelijn werd één overgenomen, namelijk 'dat voor de Zuiderzeelijn een (magneet)zweeftrein de voorkeur verdient boven andere vormen van railvervoer'. De beperkingen van Schiphol maken namelijk een geleidelijke verschuiving van vliegverkeer naar zweeftrein mogelijk en wellicht noodzakelijk.

Gezamenlijke Algemene Beschouwingen is afstand doen van een stukje zelfstandigheid, maar heeft toch ook duidelijk meerwaarde!

Archief > 1999