Parlementaire enquête over ATF

woensdag 22 oktober 2003 19:45

DRACHTEN - Op 12 mei 2000 woedde een uitslaande brand bij afvalverwerkingsbedrijf ATF in Drachten. Tot op vandaag zijn er klachten over de naweeën van die brand. Onzekerheid over de gevolgen, maar ook ziektegevallen in de rookzone. De brand werd toentertijd overschaduwd door de vuurwerkexplosie in Enschede. De ChristenUnie/SGP heeft stappen ondernomen tot een nader onderzoek. Samen met enkele andere fracties in de staten werd een hoorzitting belegd op 6 oktober in Drachten en op 22 oktober is in een statenvergadering het rapport van de provincie besproken.

DRACHTEN - Op 12 mei 2000 woedde een uitslaande brand bij afvalverwerkingsbedrijf ATF in Drachten. Tot op vandaag zijn er klachten over de naweeën van die brand. Onzekerheid over de gevolgen, maar ook ziektegevallen in de rookzone. De brand werd toentertijd overschaduwd door de vuurwerkexplosie in Enschede. De ChristenUnie/SGP heeft stappen ondernomen tot een nader onderzoek. Samen met enkele andere fracties in de staten werd een hoorzitting belegd op 6 oktober in Drachten.

Hoorzitting
Namens de inwoners van Smalle Ee (in de rookzone) werd ingebracht, dat velen nog steeds verontrust zijn. Er waren ook persoonlijke reacties. Het werd stil in de zaal, toen mevrouw Faas uit die plaats meedeelde ernstig ziek te zijn geworden ná de brand. Zij is er niet van overtuigd dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Ook twee politiemensen zijn na de brand erg lang ziek geweest. De Algemene Christelijke Politiebond ACP overweegt civiele vordering in te dienen. Het rapport van de provincie werd bekritiseerd. In de samenvattende conclusies staat (punt 7): "Hoewel dit volgens alle deskundigen 'zeer onwaarschijnlijk was', escaleerde op 12 mei de brand. Duidelijk is dat dit niet voorkomen had kunnen worden door een intensiever handhavingstraject." Die conclusie is 'waardeloos', aldus een inspreker. Otto van der Galiën van de ChristenUnie/SGP gaf aan dat punt nogmaals aan de orde te zullen stellen. De provincie heeft wel degelijk steken laten vallen in het voortraject.

Extra Statenvergadering
Op 22 oktober is in een extra Statenvergadering dit rapport behandeld.
De ChristenUnie-SGP fractie pleitte daarin dat het college haar falen in het handhavingsgebeuren rond ATF moest erkennen en riep op tot een onafhankelijk onderzoek. Het resultaat is een bijeenkomst met bewoners, waarbij alle beschikbare informatie ter tafel zal komen.

Lees de fractiebijdrage

Archief > 2003