Minder begeren

LOGOopmaatwoensdag 24 juni 2009 15:01

In economisch slechtere tijden moet de Provincie goede keuzes maken. De ChristenUnie Fryslân vindt dat daarbij leefbaarheid in steden en het platteland van Fryslân hoge prioriteit moet krijgen. Desnoods ten koste van andere plannen. Daarnaast wil de ChristenUnie dat het programma Duurzame Energie onverkort wordt uitgevoerd.

In de algemene beschouwingen dringt de ChristenUnie Fryslan er op aan dat het tijd is om keuzes te maken. ‘Jarenlang hebben we gedacht dat we als provincie rijk waren. Sinds de vorige Statenvergadering weten we beter. Het is niet allemaal botertje tot de boom gebleken’, aldus fractievoorzitter Albert Oostland. Hij refereerde daarmee aan de discussie over de verkoop van NUON aandelen en de forse bijdrage die de provincie Fryslân moet doen in rijkswegen in Fryslân.

De ChristenUnie is het niet eens met het voornemen van GS om de ambitie voor het programma Duurzame Energie nu al bij te stellen. Volgens de fractie zijn de problemen gerelateerd aan het energievraagstuk niet te bagatelliseren. In dit kader plaatste Oostland ook de inspanningen van de ChristenUnie om een Fries investeringsfonds op te richten voor schone, duurzame energie. In dat kader citeerde Oostland uit de ethische overdenkingen van Aristotoles: “We moeten er eerder naar streven onze begeerten te verminderen dan onze middelen te vergroten.”

Klik hier om de complete algemene beschouwingen van de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie te lezen

Onze visie op de Kadernota 2010 leest u hier

Archief > 2009