CU lanceert plan voor schoon Fries energiebedrijf

1010222donderdag 04 juni 2009 12:17

Leeuwarden – De ChristenUnie in Fryslân wil dat de Provincie Fryslân een eigen duurzaam en schoon energie-investeringsfonds ‘Skjinne Fryske Enerzjy’ in het leven roept. Belangrijkste doel van het fonds dat gevuld moet worden met 100 miljoen euro is de productie van duurzame energie. Bedrijven en Friese burgers kunnen deelnemen aan het fonds. Het fonds wordt gevuld met een deel van de opbrengst van de verkoop van de NUON aandelen.

Fryslân heeft grote potentie om relatief snel om te schakelen naar duurzame energie, vindt de ChristenUnie. Bronnen als wind, zon, water (zoet en zout) biomassa uit food en agribusiness zijn volop aanwezig. Verder is er veel kennis over duurzame energie op de Friese kennisinstituten. Een aantal lokale, regionale en provinciale kansen voor duurzame energieopwekking zijn echter te klein voor de steeds groter wordende energiebedrijven. Maar ze zijn veelal te groot en te complex voor private partijen. Met het fonds Skjinne Fryske Enerzjy (SFE) wil de ChristenUnie de krachten bundelen om zo de kans van slagen voor Friese projecten in de duurzame energie te vergroten.

Naast het stimuleren van de productie van duurzame energie stelt het fonds SFE zich tot doel een verdere besparing op energiegebruik te bevorderen. Bijvoorbeeld door mee te doen aan acties waarbij door centrale/provinciale inkoop en marketing op kosten wordt bespaard. Ook investeert het fonds in werkgelegenheid en kennis op het gebied van duurzaamheid. Het rendement van het fonds dient minimaal 3,75 % te zijn om de continuïteit te waarborgen. Naar verwachting zal het fonds dat rendement ruimschoots halen.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat een deel van de opbrengst van de NUON gelden terugvloeit naar de burgers van Fryslân. Door het fonds ook open te stellen voor particulieren, wil de fractie dat bereiken.

Het fonds SFE ontwikkelt zelf initiatieven maar wil ook tenders uitschrijven waarop derden kunnen inschrijven. Verder helpt SFE initiatiefnemers zowel in de ontwikkelfase en de exploitatiefase. In beide gevallen ontvangt SFE daarvoor een belang. In aanvang heeft SFE geen of weinig eigen personeel. Diensten en expertise worden ingehuurd.

Revolving fund

Het is belangrijk dat het fonds SFE aan de ene kant geld verstrekt, maar aan de andere kant ook rendement oplevert. Zo kan blijvend worden geïnvesteerd in duurzame energie. Een deel van het rendement zal gebruikt worden om het fonds goed op peil te houden. Het overige deel wordt uitgekeerd in de vorm van dividend. Daarnaast wordt een deel van het rendement gebruikt ter ondersteuning van sociaal zwakkeren in Fryslân die moeite hebben met het betalen van de energierekening.

Archief > 2009