Vragen ChristenUnie over deelname van partijen aan LED campagne

Abonnement 'CU Hoofdlid - laag' op 'Contributie Hoofdleden' voor 'Dool, A.J. van den [569140]'woensdag 25 maart 2009 22:50

Leeuwarden – De ChristenUnie in Fryslân stelt vragen aan gedeputeerde Hans Konst over de afwezigheid van het Friesch Dagblad in de campagne ‘Ik stap oer!’ ter bevordering van het gebruik van LED verlichting door inwoners van Fryslân. In de folder die klanten krijgen bij aankoop van de lamp worden de Leeuwarder Courant en Omrop Fryslân als deelnemende mediapartners genoemd, maar het Friesch Dagblad ontbreekt. De ChristenUnie wil van Konst weten of het Friesch Dagblad wel is uitgenodigd om deel te nemen aan de actie.

De ChristenUnie is trots op het feit dat er binnen de Friese provinciegrenzen nog steeds twee regionale dagbladen opereren die elk hun eigen doelgroep bedienen. Een unieke situatie, gezien de verschraling in het medialandschap. “We moeten daar heel zuinig op zijn”, vindt fractievoorzitter Albert Oostland. De Provincie Fryslân stelt zich als doel geen van de regionale mediapartners  te bevoordelen ten koste van de ander. Advertenties van de Provincies worden mede daarom in beide dagbladen geplaatst.

De ChristenUnie is daarom verbaasd dat bij de deelnemende mediapartners het Friesch Dagblad ontbreekt en wil van de gedeputeerde weten of dit op eigen verzoek van het dagblad is gebeurd. Ook vraagt de ChristenUnie aan de gedeputeerde opnieuw te bevestigen dat er bij deelname aan provinciale acties geen ‘bevoordeelde partners’ zijn.

Gericht aan GS / lid GS

Gedeputeerde Hans Konst

Vraag / vragen

• Hoe is de deelname tot stand gekomen van de mediapartners in Fryslân aan de campagne ‘Ik stap oer!’ ter bevordering van het gebruik van Led verlichting?
  • Is er met de drie grote Friese  mediapartners overleg geweest voor deelname aan de actie?
  • Hebben de drie mediapartners allen een uitnodiging gehad om deel te nemen aan de actie?
  • Waarom neemt het Friesch Dagblad naast de genoemde partners niet deel aan de campagne?
  • Is het college het eens met de ChristenUnie dat op geen enkele wijze er een zweem van bevoordeling door de Provincie mag zijn van een van de twee Friese regionale dagbladen?
  • Hoe ziet het college dat in het licht van het feit dat het Friesch Dagblad niet deelneemt aan de campagne?

Indiener(s)

(fractie / naam / handtekening)

ChristenUnie Albert Oostland

Archief > 2009